OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varmt välkommen till Oskarshamns kommun!
Med havet som fond och skogen runt hörnet är det lätt att förälska sig och slå sig till ro. Det blomstrande förenings- och kulturlivet gör oss till en evenemangsstad att räkna med i framtiden. Vare sig det gäller prestationerna på idrottsarenan eller upplevelserna på scenen.
Närheten mellan landsbygd, stad, hav och skog ger dig alla förutsättningar att leva tryggt och bekvämt, med tid över att följa passioner och drömmar.
Socialförvaltningen i Oskarshamns kommun har ca 1 000 medarbetare och verksamheten är indelad i fyra områden samt en central administration. Områdena är äldreomsorg, omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt hälso- och sjukvårdsenhet. Nu söker vi en nämndsekreterare till förvaltningens centrala administration.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare är du en länk mellan den politiska nämndsorganisationen och förvaltningsorganisationen och samordnar, kvalitetssäkrar och utvecklar nämndadministrationen inom socialtjänsten. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att bereda ärenden till nämnd och utskott samt planera, administrera, genomföra, protokollföra sammanträden och distribuera handlingar. Det ingår även att kvalitetssäkra att underlag och protokoll är korrekta och av hög kvalitet, både ur ett juridiskt och språkligt hänseende. Kvalitetssäkringen, som sker både muntligt och skriftligt, ska syfta till en rättssäker process och en effektiv ärendehantering utifrån gällande lagstiftning.
Arbetet sker i nära samverkan med socialchef, politiker samt chefer och medarbetare på förvaltningen. Nämndsekreteraren ska stötta nämndens ordförande före, under och efter sammanträden samt vid behov planera om ärendeagenda och hantera det med berörda.
I arbetet kommer även andra administrativa uppgifter att ingå, som exempelvis posthantering, ärenderegistrering, hantering av handlingar och arkivering. Även fakturahantering och andra ekonomiska frågor kan komma att ingå i ansvarsområdet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning som är relevant för tjänsten, t.ex. offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annat som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Du ska också ha kunskap om aktuella verksamhetsområden inom socialtjänsten och dess lagstiftning samt erfarenhet från liknande arbete i en politiskt styrd organisation.
Kunskap om kommunal- och förvaltningsrätt är meriterande.
Vi ser gärna att du har kunskap om och förståelse för den kommunala beslutsprocessen och tidigare erfarenhet av att arbeta i digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem som exempelvis Public 360.
Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och förmåga att uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i komplexa frågor i såväl tal som skrift.
Som person är du serviceinriktad, prestigelös, ansvarstagande och har en mycket god samarbetsförmåga. Du har ett driv, gillar utveckling och räds inte utmaningar. För dig är det viktigt att ha ordning och reda och du trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar för din uppgift samt själv strukturera, prioritera och driva ditt arbete både enskilt och i samverkan med andra. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via söklänken och inte via e-post eller pappersformat.
Vi har rökfri arbetstid.
Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Vi tillämpar löpande rekrytering, så kom in med din ansökan redan idag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Harriet Hveen Hugosson
0491-88 608
Martina Johansson
0491-76 47 83
Olof Svensson,
0491-88950
Britt Wyckman
0491-88927
Madelene Walett
0491-764629
Sektionschef Anne Borgenäs
0491-764772
SSR Helena Johansson
0491-88637
Vision Ann Holgersson
0491-76 46 43
Sektionschef Anne Borgernäs
0491-76 47 72.
Sektionschef Olof Svensson,
0491-88950