Nämndsekreterare till Socialförvaltningen

Nämndsekreterare till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Socialnämnden är Stockholms stads centrala nämnd för socialtjänstfrågor.

Nämnden ansvarar genom socialförvaltningen för verksamheter som kompletterar stadsdelsnämndernas insatser, och ansvarar för samordning och likställdhet inom stadens socialtjänst. Inom förvaltningen hanteras en rad stadsövergripande socialtjänstfrågor, som riktlinjer, upphandlingar och föreningsbidrag. Förvaltningen har ca 1000 medarbetare och huvudkontoret finns i Farsta centrum.

 

Vi söker nu en nämndsekreterare för socialnämnden samt tillhörande utskott. Tjänsten är tillsvidare med start enligt överenskommelse.

 

Ditt uppdrag som nämndsekreterare
Som nämndsekreterare arbetar du nära förvaltningens ledningsgrupp, handläggare och registrator. Du arbetar nära den administrativa chefen och har en stödjande administrativ funktion åt ledningsgruppen och kan komma att vara sekreterare i olika forum. I din roll ingår också att delta i stadens nätverk för nämndsekreterare.

Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration, vilket innebär att sköta sammanträdesrutiner, bevaka nämndärenden, iordningställa handlingar inför nämndsammanträden, skriva protokoll under nämndens och utskottens sammanträden samt ombesörja expediering av beslut och arvodesrapportering för nämndens ledamöter. Du har kontinuerlig kontakt med nämndens politiker och du är ett stöd till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag i en variation av frågor.

Vår ärendehandläggning är digitaliserad och du kommer att bli delaktig i implementeringen av eDok, ett stadsgemensamt systemstöd och arbetssätt för ärende- och dokumenthantering.

I din roll arbetar du nära registratorer, arkivarie, förvaltningsjurist och verksamhetscontrollers och ger stöd i olika frågor, till exempel gällande ärendeprocessen och ärendehanteringssystemet. Du är också med och identifierar utvecklingsområden och utvecklar processer och rutiner inom ansvarsområdet.

 

Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har

- högskoleutbildning inom juridik, offentlig förvaltning eller annan relevant inriktning
- erfarenhet av att arbeta som nämndsekreterare eller med liknande uppgifter, gärna med fokus på de verksamhetsområden som förvaltningen ansvarar för
- goda kunskaper om de lagar och regler som styr det kommunala beslutsfattandet, som kommunallagen, förvaltningslagen, regelverket om offentlighet och sekretess samt GDPR
- hög digital mognad där du aktivt har arbetat i Officepaketets olika program och i digitala ärendehanteringssystem
- goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt.



Det är meriterande om du har 

- erfarenhet av arbete med dataskyddsförordningen, informationssäkerhet och införande eller utveckling av ärendehanteringssystem
- erfarenhet av att hantera frågor rörande offentlighet och sekretess
- erfarenhet av dokumenthanteringssystemet Platina, ekonomisystemet Agresso och/eller eVald
- erfarenhet av arbete i registratur.



Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande med intresse och förmåga att hjälpa andra och att leverera lösningar. Du är noggrann och kvalitetsmedveten och du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar bra tillsammans med andra och du förstår vikten av en korrekt och formell hantering av beslutsunderlag, kungörelser och protokoll.

I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet och engagemang för tjänsten. 



Vi erbjuder dig
en centralt belägen arbetsplats i Farsta med ett mycket trivsamt kontor, god gemenskap och blandade åldrar. Hos oss får du möjlighet till flexibel arbetstid och goda friskvårdsmöjligheter. Läs gärna mer om att jobba i Stockholms stad https://jobba.stockholm/. 

Varmt välkommen med din ansökan!



Övrigt

Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden har gått ut.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ingrid Klaus, Personalchef
08-508 25 078
Anna Nordahl, HR-konsult
08-508 11 734
Eva-Lotta Elmér, Enhetschef
08-508 25 187
Nozha Amezeane, HR-konsult
08-508 11 716
Marie Ahlman, PA-konsult
08-508 25 161
Eva-Lotta Elmér
08-508 25 187
Linda Gustavsson
08-508 11 740
Linda Gustavsson, HR-konsult
08-508 11 740

Sammanfattning

Besöksadress

Storforsplan 44
None

Postadress

Storforsplan 44
Stockholm, 12347

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024