OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
En av våra nämndsekreterare går vidare till nya arbetsuppgifter, vi söker därför hennes efterträdare.
Som nämndsekreterare arbetar du som stödfunktion på socialförvaltningens administrativa avdelning, nära förvaltningens ledningsorganisation och politiker. Tjänsten är organiserad inom funktionsområde kansli, dit också administratörer och alkoholhandläggare tillhör. Till avdelningen hör också funktionerna HR och ekonomi. Vi delar lokaler med förvaltningschef, verksamhetschefer och med medarbetarna inom verksamhet Kvalitet och utveckling, som vi har ett nära samarbete med.
Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare ansvarar du för att möten i socialnämnd och sociala utskottet bereds, genomförs, dokumenteras och expedieras. Arbetsuppgifterna är uppdelade på två nämndsekreterare, som hjälper varandra vid behov och eventuell frånvaro. Tillsammans med kollegor på kansliet ansvar du för registratorrollen på socialförvaltningen. Där ingår diarieföring, hantering av arkiv samt utlämnande av allmän handling.
Du kommer främst att på egen hand ansvara för sekreterarskapet i vårt socialutskott. Socialutskottet är det politiska organ som behandlar alla individärenden utifrån socialtjänstens lagstiftningar som inte är delegerade till tjänsteman.
Du arbetar nära våra myndighetssektioner och vår samlade biståndsenhet i dessa moment. Du kommer också att stödja handläggarna på individ- och familjeomsorgen och biståndsenheten i den helt digitaliserade nämndprocessen.
I tjänsten ingår viss handläggning av egna ärenden till socialnämnden såsom handläggning av de fonder som socialnämnden ansvarar för.
Utöver dessa arbetsuppgifter kommer du att bistå förvaltningschef och förvaltningsledningen med chefsstöd i olika ärenden vid behov, ex vis som sekreterare inom några av våra samverkansgrupper. Det kan förekomma att det tillkommer andra arbetsuppgifter delar av året som administrativa avdelningen behöver stöd i för att klara sitt totala uppdrag. Du kommer också att samverka med andra funktioner både inom förvaltningen och övriga kommunorganisationen vid behov.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lämplig examen från relevant högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, juridik eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Socialnämndens verksamhet är till stor del lag- och regelstyrd så vi ser gärna att du har kunskaper och erfarenheter av socialtjänstens lagstiftning liksom erfarenhet av att arbeta nära och med politiker.
Du ska ha dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Har du erfarenhet av arbete som nämndsekreterare och/eller erfarenhet av sekreterarskap i socialutskott och myndighetsutövning är det meriterande.
Vi använder oss av verksamhetssystemen Netpublicator och Evolution. Har du kunskaper inom dessa verksamhetssystem är det positivt. Med självklarhet hanterar du också Officeprogrammet. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska språket och lätt för att formulera dig i skrift då det är en grundförutsättning för tjänsten.
Personlig lämplighet kommer att spela en stor roll vid tillsättandet av tjänsten. Du behöver därför vara bra på att samarbeta och ha ett strukturerat arbetssätt med hög integritet där du är drivande, noggrann och ansvarstagande. Den vi söker vill vi också ska vara prestigelös, öppen, lyhörd och med förmåga att skapa tillit. Är du dessutom en trevlig, kreativ person som ser möjligheter i stället för hinder så har du mycket goda förutsättningar att passa in hos oss. Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med stort ansvar i ett gott gäng.
Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan.
Krigsplacering
Om du söker en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning.
Övrigt
Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Våra värdeord: Levande, attraktiv, hållbar - tillsammans
Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser.
Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? Starta http://introduktion.vanersborg.se/ genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans.
Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vårhttp://jobb.vanersborg.se/ och sidan https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/jobba-i-vanersborgs-kommun .
Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.