Nämndsekreterare till socialkontoret

Nämndsekreterare till socialkontoret

Arbetsbeskrivning

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

Vill du bidra till att skapa trygghet och god service för de som bor i Norrköping? Då kan du vara vår nästa nämndsekreterare till socialkontoret!
Vilka är vi?

Socialkontoret i Norrköpings kommun sätter individens behov i fokus, alltid med barns bästa i första hand. Det ska vara lätt att få hjälp. Våra stöd- och behandlingsinsatser håller hög kvalitet och bygger på rättssäkra bedömningar. Vi vill hitta lösningar nära individen och som bidrar till en positiv förändring för denne. 

Socialkontoret bistår socialnämnden med förberedelser inför beslut, genomförande, uppföljningar och utvärderingar av verksamheten. Socialnämnden svarar för individ- och familjeomsorg i kommunen. Det innebär att nämnden ansvarar för social barn- och ungdomsvård, vuxenvård och missbruksvård.

Som nämndsekreterare tillhör du verksmahetsstöd inom socialkontoret där du ingår i en arbetsgrupp med nämndsekreterare, utredare och sakkunnniga. Enhetens uppdrag är att ge stöd och service till kontorets medarbetare och chefer.

Dina arbetsuppgifter

Som nämndsekreterare arbetar du nära nämndens förtroendevalda, socialkontorets ledning och handläggare med att ge ett kvalificerat stöd i nämndhanteringen. Du ansvarar i huvudsak för processen mot socialnämnden och stödjer behandlingsutskottet som ersättare för den ansvarige. Behandlingsutskottet är den politiska instans som fattar beslut i individärenden enligt SoL, LVU och LVM.

En viktig del av din tjänst består av att hantera nämndens sammanträden. Under sammanträdena kommer du att föra protokoll samt vara ett sammanträdesjuridiskt stöd till ordföranden så att beslut tas i enlighet med kommunallagens och kommunens egna beslutade krav på sammanträdets genomförande.

Din roll som sakkunnig innefattar att själv utreda och bereda ärenden till nämnd, exempelvis remisser. Det innebär också att du stöttar förtroendevalda med din sakkunskap inför beslut i individärenden. Du ansvarar för kontorets informationssamordning

Vidare ingår i rollen att vara stadsarkivets och huvudregistratorns kontaktperson inom kontoret som registrator. Du är också ett betydelsefullt stöd till förvaltningens kärnverksamheten i frågor kring ärendehantering och deltar aktivt i arbetet med att utveckla rutiner och arbetssätt kring ärendehantering. Som nämndsekreterare kommer du vara handläggare för den politiska ärendehanteringsprocessen. Du kommer även att delta i olika forum för samverkan. 

Vem är du?

Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning offentlig förvaltning, statskunskap alternativt annan utbildning med relevant inriktning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Vi ser positivt på om du har god kännedom om socialtjänstlagen.

Du är kunnig i Officepaketet och är van vid att arbeta i administrativa datasystem. En fördel är om du har kunskap om att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem.

Du god kännedom om olika lagar som styr olika delar i kommunen så som exempelvis offentlighetsprincipen, offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen och kommunallagen. 

Som person är du serviceinriktad och kan ge råd och stöd till verksamhetens medarbetare genom ett serviceinriktat arbetssätt. Du har god samarbetsförmåga men trivs samtidigt med att arbeta självständigt. 

Du arbetar strukturerat och har god analytisk förmåga där du anpassar dig efter ändrade omständigheter och kan behålla lugnet under stressade situationer.

Du har lätt för att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift. 

Välkommen med din ansökan!

Information om tjänsten


Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning, på heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Arbetstid: Dag
Möjlighet till distansarbete: Ja, till viss del utifrån verksamhetens behov
Sista ansökningsdatum: 1 september, urval sker löpande under annonseringstiden.
Kontakt: Socialdirektör Yvonne Thilander på telefon, 011- 15 23 03, mail, yvonne.thilander@norrkoping.se eller rekryteringsspecialist Alva Andersson på telefon 011- 15 14 12, mail alva.andersson@norrkoping.se 


Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 augusti 2023
  • Ansök senast: 1 september 2023

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024