Arbetsbeskrivning
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunen har en alternativ nämndorganisation där kommunstyrelsen och dess utskott är de huvudsakliga politiska organen utöver kommunfullmäktige och obligatoriska nämnder.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor stödfunktioner ingår bland annat kommunövergripande specialister, ekonomi, personal, kommunikation, administration och digitalisering, fastighet och service. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta för kommunens sektorer att fokusera på sin verksamhet.
Som nämndsekreterare arbetar du inom sektor stödfunktioner i funktionen Administration och Digitalisering där kansli och överförmyndarenhet ingår. Kanslienheten är en stödfunktion vars ansvarområde spänner över alla sektorer.
Kansliet ansvarar för kvalificerad kommuncentral administration i form av informationshantering, arkiv, juridik, kommunförsäkring, val, nämndadministration och stöd till förvaltning och förtroendevalda. Inom kanslienheten arbetar 9 personer, kommunsekreterare, jurister, nämndsekreterare, försäkringsrådgivare, arkivarie och registrator.
Det team du kommer att ingå i präglas av arbetsglädje, kvalitetsmedvetenhet och professionalitet. Tillit, förtroende och samverkan är nyckelord inom vår enhet. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt uppdrag.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare har du ett omväxlande jobb mitt i den politiska processen. Du är en nyckelperson och den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstepersoner. Utöver sekreterarskap och administration av myndighetsnämnder, utskott och råd, är du valsamordnare och ansvarar för valarbetet. I rollen som valsamordnare rekryterar och utbildar man röstmottagare, har kontakter med valmyndigheten, planerar och samordnar genomförande av val.
Som nämndsekreterare konsulteras du även i frågor från förtroendevalda, tjänstepersoner och invånare. Tillsammans med övriga sekreterare kvalitetsgranskar du beslutsunderlag och ger råd till handläggare och chefer i frågor som rör politisk behandling av ärenden. Du är även med och utvecklar, effektiviserar och kvalitetssäkrar rutiner och processer. Uppdraget innebär även ett visst arbete med systemadministration och med registratur.
Anställningsform: Vikariat till och med 2026-01-31
KVALIFIKATIONER
Du har en avslutad akademisk utbildning inom något av områdena juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har god kunskap om de lagar och regler som styr offentlig verksamhet.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som valsamordnare, med nämndadministration och annat kvalificerat administrativt arbete inom politiskt styrd organisation.
Vi söker dig som är kommunikativ, serviceinriktad, ordningsam, har god ansvarskänsla, samarbets- och initiativförmåga, van att ta ansvar och arbeta både självständigt och med andra. Du har stort intresse och förståelse för politiska processer och samhällsfrågor. Du har vana av att arbeta i digitala miljöer och har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Förskolechef Anna Johannisson
0303-73 25 85
Förskolechef Lena Lindberg
0303-73 25 54
Förskolechef Annelie Schön
0303-73 25 77
Förskolechef Maria Brodd
0303-73 84 09
Förskolechef Ann-Sofie Samuelsson
0303-73 86 91
Förskolechef Agnetha Hogmalm
0303-73 25 75
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
0303-73 00 00
Förskolechef Ann-Sofi Samuelsson
0303-73 86 91
Enhetschef Christina Kirpensteijn
0303-738108
Rektor Helena Zell
070-4618412