OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vikarierande nämndsekreterare till byggnadsnämnden, hållbarhetsutskottet samt stadsbyggnadsutskottet.
Om tjänsten
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att som nämndsekreterare – förutom att agera sekreterare på möten – ansvara för hela mötesprocessen från beredningar inför sammanträden till efterbehandling. Detta innebär att du ansvarar för all administration kring de tre nämnd- och utskottsprocesserna, bland annat granskning av tjänsteskrivelser, skapande av kallelse, protokollföring under sammanträden och skapande av protokoll. Du är länken mellan tjänstemännen och politiken och har dagligen kommunikation med handläggarna och våra förtroendevalda. Du stöttar tjänstemännen i skapandet av tjänsteskrivelser och i nämndprocessen. Du kommer att tillhöra kommunkansliet som består av 13 personer.
De olika organen:
• Byggnadsnämnden - Allt är reglerat av Plan- och bygglagen. Ärenden som hanteras är till stor del bygglov, tillsynsärenden och årsärenden.
• Hållbarhetsutskottet – Ärenden som hanteras här är bland annat inrättande av naturreservat, trafikplanering, kommunens hållbarhetsarbete, vatten- och avlopps-frågor.
• Stadsbyggnadsutskottet – Här hanteras fysiska planeringsfrågor, översiktlig planering samt mark- och exploateringsfrågor.
Hållbarhetsutskottet och stadsbyggnadsutskottet är utskott som ligger under kommunstyrelsen.
Tjänsten är ett föräldraledighetsvikariat på heltid från 1 november 2020 och cirka 10 månader framåt. Eventuell möjlighet till förlängning.
Vem är du?
Vi söker dig med för tjänsten lämplig högskoleutbildning, t ex inom statsvetenskap eller juridik. Alternativt har du minst två års arbetslivserfarenhet från roll som nämndsekreterare. Det är meriterande om du har arbetat med liknande arbetsuppgifter samt har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation. Erfarenhet av rollen som sekreterare med kunskap om sammanträdesteknik och protokollskrivande är meriterande.
Goda kunskaper i plan- och bygglagen (PBL) är önskvärt samt gärna ett par års arbetslivserfarenhet på heltid från politiskt styrd organisation. Du behärskar Office-paketet väl och det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i olika ärendehanteringssystem, exempelvis Vision (tidigare Byggreda) och /eller W3D3.
Det är viktigt att du är serviceinriktad, behärskar svenska språket väl i skriv- och korrekturhantering, har god kommunikationsförmåga, är noggrann, prestigelös och har god samarbetsförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan
Låter detta som en tjänst för dig? Då är du välkommen med din ansökan senast 31 juli 2020. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Tyresö kommun strävar efter blandade arbetsgrupper och vi välkomnar en mångfald av sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.
Har du frågor om tjänsten? Kontakta gärna:
Helene Bergström, kanslichef 08-578 296 81
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationer hittar du här.
Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all form hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.