Nämndsekreterare till utvecklingsavdelningen

Arbetsbeskrivning

I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 3100 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor cirka 47 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling och förnyelse samt expansion sker inom många områden.

Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att växa upp, bo, arbeta och åldras i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?



ARBETSUPPGIFTER
Då vår nuvarande nämndsekreterare kommer att gå vidare till annat uppdrag inom staden söker vi nu en ersättare.

Nämndsekreterartjänsten är organiserad under en av förvaltningens stödfunktioner – Utvecklingsavdelningen, kanslienheten. Stödfunktionerna i Östra Göteborg har ett nära samarbete kring medarbetarfrågor samt kompetens- och verksamhetsutveckling. Inför 2015 har vi fokus på att arbeta med kvalitetsutveckling där våra kunder är i centrum när processerna kartläggs och förbättras. I Östra Göteborg får du möjlighet att vara med att driva utvecklingsarbetet mot en modern kanslienhet.

Rollen som nämndsekreterare hos oss i Östra Göteborg innebär att:

• vara sekreterare vid presidium och nämndsammanträden och ge god service till våra politiker
• ansvara för administrativ samordning av ärenden till och från nämnd/presidium i nära samarbete med stadsdelsdirektören
• ansvara för nämndprocessen
• stödja chefer och handläggare som expert och bollplank i handläggningsprocessen samt i juridiska frågor som förekommer inom verksamhetsområdet
• genomföra utredningsuppdrag inom ansvarsområdet
• ansvara för att nödvändig information, riktlinjer och rutiner finns tillgängligt och kommuniceras till berörda målgrupper
• ansvara för juridisk omvärldsbevakning och hålla förvaltningen uppdaterad om utveckling inom området, så som relevanta lagar och förordningar, förarbeten, domar och beslut samt vägledande dokument från myndigheter och organisationer
• vid behov fungera som ersättare i utskottet
• ansvara för samt uppdatera delegationsordningen

Inom staden finns ett gemensamt nätverk med nämndsekreterare från olika stadsdelar där du kommer att ingå. Nämndsekreterarrollen innefattar även ett lokalt systemansvar för IT-stödet för ansvarsområdet vilket innebär att säkerställa att rutiner är kända samt initiera, ansvara för och genomföra utveckling av IT-stödet för ansvarsområdet anpassade till verksamheternas behov. Göteborgs Stad använder Lotus Notes och LIS-plattformen.

Arbete på kvällstid kan förekomma i samband med nämndsammanträden.



KVALIFIKATIONER
För denna tjänst söker vi dig som har en högskoleexamen med inriktning mot kommunal juridik samt erfarenhet av arbete som nämndsekreterare. Om du även är utbildad socionom eller har en annan för uppdraget relevant utbildning eller annan för tjänsten relevant yrkeserfarenhet ser vi det som en fördel. Tidigare vana av att leda utredningsarbete samt arbete med ärendehantering i något datorsystem är meriterande.

Vi vill att du som söker har erfarenhet av att tolka lagstiftning inom området samt har en förmåga att kunna vidareförmedla detta till berörda. Goda kunskaper i IT som ett arbetsverktyg krävs. Du behöver därtill vara duktig på att formulera dig på svenska i tal och skrift.

Vi söker dig som trivs med ordning och reda och som är noggrann och strukturerad i ditt sätt att arbeta genom att planera, organisera och prioritera dina uppgifter på ett effektivt sätt. I ditt nära samarbete med våra politiker är det av stor vikt att du är tydlig och väl förberedd, att beslutsunderlag är korrekta och att tidsplaner hålls. Du är en ansvarfull person som på ett självständigt sätt driver och utvecklar ditt arbete vidare samt har en förmåga och ett intresse av att hålla dig uppdaterad inom området genom omvärldsbevakning.


Låter detta som en tjänst som skulle passa dig? Välkommen med din ansökan!



ÖVRIGT

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

I Östra Göteborg arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du ett friskvårdsbidrag och även ett flertal rabatterade aktiviteter.


Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , SDF Östra Göteborg Göteborg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast, enligt överenskommelse. .
  • Publicerat: 8 augusti 2014

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024