Arbetsbeskrivning
Det här erbjuder vi dig!
Som nämndsekreterare på kansli- och kommunikationsavdelningen får du omväxlande och kvalificerade arbetsuppgifter.
I rollen som nämndsekreterare ansvarar du för olika delar av ärendehantering, beredning och planering inför sammanträden i kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Du har ansvar för kallelser och protokoll till sammanträden och utgör ett stöd till ordföranden i genomförandet av mötena.
Nämndsekreteraren ger stöd till förtroendevalda, handläggare och chefer, i första hand genom att kvalitetssäkra handlingar och stötta i ärendehanteringsprocessen, men även i praktiska frågor gällande utrustning till förtroendevalda. Du kommer till viss del också att arbeta inom andra områden och projekt som ingår i avdelningens verksamhet.
Din arbetsplats kommer att vara på Stadshuset i centrala Hässleholm med närhet till både tåg- och bussförbindelse. Tjänsten är ett vikariat från och med 2025-04-01 till och med 2026-06-30 eller enligt överenskommelse.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare så som friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar.
Vem är du?
Vi söker dig med högskoleutbildning motsvarande kandidatnivå som bedöms relevant för jobbet. Du har också erfarenhet från anställning inom offentliga sektorn med liknande arbetsuppgifter.
Du måste ha mycket god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt i svenska språket. Vi förutsätter att du har god datorvana. Arbetet kräver att du sätter dig in i flera olika system eftersom all ärendehantering är digital och hanteras i flera olika program.
Du trivs med att ha många kontakter, både med förtroendevalda och kollegor. Du behöver vara social och bra på att samarbeta med andra. Ett lugnt och trevligt bemötande är viktigt, liksom att du är uppmärksam och lyhörd. Att hantera flera arbetsuppgifter samtidigt och prioritera rätt är en del av jobbet, så du behöver vara strukturerad och noggrann. Du planerar ditt arbete effektivt, håller deadlines och tar ansvar för dina uppgifter.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy.
Övrigt
Vänta inte med att skicka in din ansökan! Hittar vi rätt kandidat kan vi komma att kalla till intervju innan ansökningstiden gått ut.
För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till rekryterande chef för vidare information kring hur du ansöker.
Om oss
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom strategisk samhällsutveckling, ekonomi, HR, kansli, kommunikation, IT och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Kansli- och kommunikationsavdelningen har ett övergripande ansvar för kommunens ärendeberedning, medborgarkontakt, kommunikationsarbete och demokratiska processer. Verksamheten har en stor bredd - bland medarbetarna finns kommunjurist, kommunikatörer, arkivarie, kommunsekreterare, webbansvarig, registrator, kommunvägledare och överförmyndarhandläggare. Avdelningen är indelad i fyra enheter: kansli, kommunikation, kontaktcenter och överförmyndare.
Kanslienheten har ett helhetsansvar för ärendeberedningsprocessen knuten till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Kanslienheten hanterar den politiska ledningens administration, svarar för den centrala dokument- och ärendehanteringen samt kommunarkivet. Juridiska råd och juridisk service ges inom kommunen och till våra helägda bolag. Enheten ansvarar också för att förbereda och genomföra allmänna val och folkomröstningar.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!