Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

Arbetsbeskrivning

Angered är en av Göteborgs tio stadsdelar med cirka 53 000 invånare. Här lever och arbetar människor från hela världen, vilket ger Angered en dynamisk och internationell prägel. Angered ska med sin unika mångfald och goda förutsättningar vara en attraktiv del av Göteborgsregionen där vi känner stolthet över stadsdelen och utvecklas tillsammans. I stadsdelsförvaltningen Angered arbetar cirka 2000 medarbetare. Vi driver verksamheter inom individ- och familjeomsorg, social omsorg, samhälle, intern service, kultur och fritid samt hälso- och sjukvård. Hos oss erbjuds du möjlighet att vara delaktig och påverka ditt arbete med fokus på att ge invånarna service av hög kvalitet.

ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra nämndsekreterare ska gå på föräldraledighet, söker vi nu en ny kollega!

Angered stadsdelsförvaltning söker en strukturerad och initiativrik nämndsekreterare som vill arbeta för att uppnå visionen om att Angeredsborna ska ges så goda förutsättningar som möjligt för att kunna utvecklas, må bra och känna delaktighet i samhällsutvecklingen.

Som nämndsekreterare hos oss ansvarar du för att gå igenom ärenden som ska behandlas i stadsdelsnämnden utifrån en god juridisk kompetens. Därutöver ingår förberedelse av handlingar och kallelse inför nämndsammanträden, protokollföring vid sammanträden i nämnd samt övrig administration kring nämndens arbete. Du ger stöd till handläggare och chefer med fokus på att kvalitetssäkra handlingar, och är med och stöttar kring det juridiska vad det gäller ärendehanteringsprocessen i offentlig förvaltning.

Du kommer att ha ett nära samarbete med stadsdelens andra nämndsekreterare, som bland annat är sekreterare för stadsdelens individutskott. Ni kommer ersätta varandra vid frånvaro. Du kommer att ingå i nätverk med övriga nämndsekreterare inom Göteborgs Stads stadsdelsförvaltningar. Du kommer till en välfungerande arbetsgrupp där du får administrativt stöd kring delar av nämndprocessen.

Du blir anställd på stabsenheten, kansli och reception, som är en del av stadsdelsförvaltningens ekonomi- och stabsavdelning. Enheten ansvarar för förvaltningens service till stadsdelsnämnden, ärendeprocessen, stadsdelsreceptionen samt administrativt stöd till stadsdelsdirektör och stödfunktionsavdelningar.

Under hösten 2020 står vi inför spännande utmaningar i samband med stadens omorganisation, där tio stadsdelar och Socialresursförvaltning ska bli fackförvaltningar från januari 2021. Vi söker dig som vill vara med och forma vår framtid tillsammans.

Välkommen med din ansökan!


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom offentlig förvaltning, juridik eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har god förmåga att sätta dig in i gällande lagar och förordningar och har kunskaper i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser.

Det är meriterande med kunskaper inom socialtjänstområdet. Ett plus är om du har erfarenhet av liknande arbeten och att du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation. Det är en fördel om du har arbetat i digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift och du har mycket goda IT-kunskaper. Du har intresse av den offentliga processen och dess lagstiftning.

Du är strukturerad, initiativrik och serviceinriktad samt tycker om att vara spindeln i nätet. För att lyckas med uppdraget ser vi att du är utåtriktad och har en mycket god förmåga att samverka med andra personer. Arbetet kräver förmåga att arbeta självständigt samt flexibilitet att arbeta inom korta tidsramar.


ÖVRIGT
Vi arbetar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess och använder oss av arbetspsykologisk testning som en del i urvalsarbetet för att säkerställa en rättvis och jämlik rekryteringsprocess.

Tjänsten kan komma att tas i anspråk av företrädesberättigade och tillsätts förutsatt att erforderliga beslut fattas.

I Stadsdelsförvaltningen Angered vill vi att medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande och arbetsglädje.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt motverka diskriminering.

Vi vill att du ska få en god start hos oss. Därför får du introduktion både på din enhet och inom stadsdelsförvaltningen. Ett exempel är vår stadsdelsgemensamma introduktionsdag och vissa sektorer har även egna introduktionsdagar.

I Angered arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Vi skapar löpande möjligheter för dig att ha en aktiv fritid, bland annat genom ett gediget friskvårdsprogram och förmånliga rabatter på årskort hos flera träningscenter, en cykelförmån, och friskvårdsbidrag. Vi tillämpar även rökfri arbetstid.

Då Göteborgs Stad har upphandlade avtal med rekryterings- och annonseringskanaler undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , SDF Angered
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2020
  • Ansök senast: 9 juni 2020

Liknande jobb


Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

13 december 2024

Nämndsekreterare till Barn och utbildningsförvaltningen

Nämndsekreterare till Barn och utbildningsförvaltningen

11 december 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

10 december 2024

4 december 2024