OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen är den största förvaltningen i kommunen och ansvarar för verksamhet som utförs enligt Socialtjänstlagen, Hälso- och sjukvårdslagen och LSS, såsom hemtjänst, hemsjukvård och omsorgsverksamhet.
Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare/administratör ansvarar du för den nämndadministrativa processen vilket innebär registratur, förberedelser och kallelser till vård- och omsorgsnämndens sammanträden samt att skriva protokoll vid dessa sammanträden. Du kommer att fungera som en länk mellan de förtroendevalda i nämnden och tjänstemännen i vård- och omsorgsförvaltningen, vilket betyder ett nära samarbete med nämndens presidium och förvaltningens chefer och handläggare vid staben. Du har även ett stort utbyte med kommunens övriga nämndsekreterare och jobbar med utvecklingsfrågor kring kommunövergripande administrativa rutiner.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar:
- Ansvar för nämndens dokument- och ärendehantering från posthantering och registrering till arkivering samt att utveckla processen inom detta område
- Nämndadministration före och efter sammanträden (beredningar, kallelser, protokoll, arvodesregistreringar, uppföljning av beslut)
- Sekreterarskap i det kommunala pensionärsrådet (KPR)
- Lokalt processansvar för ärendehanteringssystemet och därmed förvaltningens representant i kommunens ärendehanteringsforum
- Utbildning av kollegor inom ditt ansvarsområde
- Råd och stöd till förvaltningen i administrativa frågor
- Handläggning av förvaltningens föreningsbidrag till pensionärsföreningar och föreningar för personer med funktionsnedsättning
En viktig uppgift är också att ge service till de förtroendevalda och till allmänheten. Som nämndsekreterare/administratör är du direkt underställd förvaltningschefen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är genuint intresserad av administrationen av den demokratiska beslutsprocessen. Erfarenhet från arbete i kommunal eller offentlig förvaltning och därigenom förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation ser vi som en fördel. Det är även meriterande att ha arbetat med diarieföring, arkivering och/eller nämndadministration i annan organisation. Du har goda kunskaper i IT och ser nyttan med ny teknik.
För att trivas med den aktuella tjänsten är det viktigt att du tycker om administrativa arbetsuppgifter och har lätt för att samarbeta med stor flexibilitet. Som person är du självständig, noggrann, serviceinriktad och framförallt mycket strukturerad. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare.