Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

Arbetsbeskrivning

Nordanstig Naturligtvis- Här förverkligar du dina livsdrömmar
Nordanstigs kommun ligger i norra Hälsingland nära Sveriges mittpunkt mellan Hudiksvall och Sundsvall. Kommunen sträcker sig från kusten med sandstränder, fiskelägen och natursköna öar, till inlandets stora skogar med känsla av vildmark och möjlighet till både fiske och alpin skidåkning. Vi har prisvärda boenden både på landsbygden och i våra många små samhällen. Vårt rika kultur- och föreningsliv engagerar många av våra cirka 9500 invånare.




Om oss
Nordanstig växer och vi söker dig som vill vara med och bidra till den utvecklingsresa Nordanstigs kommun står inför.

Vi arbetar just nu med en rad spännande utvecklingsprojekt, bland annat detaljplaner för kustnära utvecklingsområden, utredningar och planer i områden i stråket för ny E4 och den nya Ostkustbanan samt en ny översiktsplan. Kommunens storlek bidrar till nära relationer till både beslutsfattare och medborgare, vilket ger dig goda påverkansmöjligheter.

Samhällsbyggnadsenheten ingår i Tillväxt- och service med sammanlagt ca 100 anställda. Enheten ansvarar för kommunens fysiska planering och myndighetsutövning enligt gällande miljö-, plan- och bygglagstiftning.

Vad vi erbjuder dig
Vi behöver nu förstärka vår Samhällsbyggnadsenhet med en Nämnsekreterare/Administratör på 80%. Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande arbete där du bidrar till byggandet av framtidens hållbara samhälle. Du har möjlighet att vara med och påverka i en ambitiös och trevlig arbetsgrupp. Vi har korta beslutsvägar och du får möjlighet att följa de olika processerna från början till slut.

Ditt uppdrag
Nämndsekreterarrollen innebär att du arbetar som sekreterare för Nordanstigs kommuns byggnadsnämnd. Du för protokoll, ansvar för kallelser och expedierar beslut. Du har en dynamisk och varierande roll som innebär arbete nära såväl politiken som tjänstepersoner.

Som administratör hos Samhällsbyggnadsenheten ingår du i en härlig arbetsgrupp på cirka 10 personer. I din roll som administratör kommer du ha en central roll i enhetens myndighetsutövning. Här ingår en rad varierande arbetsuppgifter som exempelvis registrering och arkivering av handlingar, framtagande av statistik och handläggning av enklare ärenden. Du kommer vara ständigt involverad i bygglov-, tillsyn- och planärenden. Du har även en viktig roll i Samhällsbyggnadsenhetens digitaliseringsarbete. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med arbetslivserfarenhet av sekreterararbete, administrativt arbete eller liknande relevanta områden. Du har kunskap om plan- och bygglagen samt viss kännedom om miljöbalken. Du ska ha ett stort intresse för samhällsplanering och myndighetsutövning.

Du har en god kommunikativ förmåga och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt innehar B-körkort. Att du är en person som passar in i arbetsgruppen är en förutsättning.

Meriterande
Det är meriterande om du har utbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, stats-, samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser det också som meriterande om du har erfarenhet av kommunal verksamhet och/eller andra politiskt styrda organisationer. Det är även meriterande med kunskap i vårt ärendehanteringssystem Castor eller liknande. 

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är en resultatinriktad och strukturerad person med god initiativförmåga som trivs med att ta ett stort eget ansvar. Du kan överblicka komplexa situationer och se helheter samt dra slutsatser utifrån tillgänglig information. Du har också god förmåga att planera ditt eget arbete men trivs även bra med att arbeta i grupp.

Då arbetet på Samhällsbyggnadsenheten involverar möten med många olika människor är det viktigt att du samarbetar och kommunicerar väl, både med invånare, externa intressenter, politiker, kollegor, myndigheter m.fl. och att du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du är drivande, analytisk och förstår helhet och samband. Du anpassar dig naturligt till olika sammanhang och känner dig stimulerad av att arbeta på ett problemlösande sätt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Provanställning kan komma att bli aktuellt. Urval och intervjuer sker löpande. Inom Nordanstigs kommun erbjuds 1500:- i friskvårdsbidrag och vi eftersträvar en jämn könsfördelning inom våra verksamheter.

Varmt välkommen med din ansökan!



 

Vid rekrytering gör Nordanstigs kommun ett medvetet val gällande var vi vill  exponera vår annons. Vi vill ej bli kontaktade av annonssäljare eller rekryteringsföretag.

Sammanfattning

Liknande jobb


Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

13 december 2024