Nämndsekreterare/Administratör

Arbetsbeskrivning

Vi söker en driven och målmedveten nämnd sekreterare/administratör till miljö-och byggnadsnämndens administration och din placering blir organisatoriskt på bygglov enheten. Du kommer även att ha ett nära samarbete med kommunens kanslichef och övriga nämnd sekreterare. Vi har ett pågående utvecklingsarbete för att effektivisera de administrativa processerna, vilket innebär att du får stor möjlighet att vara med och påverka.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämnd sekreterare/administratör ansvarar du för att ärendehanterings- och nämnd processen inom miljö- och byggnadsnämnden samordnas och kvalitetssäkras. I din roll ingår att skriva kallelser, publicera handlingar samt skriva protokoll vid nämndsammanträden. Din funktion är att kvalitetssäkra underlag och protokoll och säkerställa att dessa är av hög kvalitet samt stödja handläggarna i framtagandet av nämnds handlingar. Du ansvarar för bevakning av ärenden samt övrig samordning av nämndens verksamhet. Du utgör ett stöd till de förtroendevalda, bygg- och miljöenheterna och dess chefer och bistå dem i förvaltningsrättsliga frågor och mötes formalia. Arbetet innebär även att utföra andra administrativa uppgifter som miljö- och byggenheterna och dess nämnd har behov av. Du kommer att arbeta självständigt men även i nära samarbete med enheternas registratorer för att skapa förutsättningar för effektiva och rättssäkra administrativa processer inom enheterna genom utveckling, stöd och kompetenshöjande insatser.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, gärna med inriktning mot offentlig förvaltning, juridik, samhälls- eller statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat som nämndsekreterare eller har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du har ett genuint intresse för och kunskap om samhällsfrågor och därmed kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, miljöbalken och plan- och bygglagen. En förutsättning är att du har erfarenhet av att arbeta med digitala processer och befattningen kommer att kräva kunskap om och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem som används inom miljö och bygg t.ex. Edp Vision. Vellinge använder W3D3 som övergripande dokument- och ärendehanteringssystem så har du erfarenhet av W3D3 eller liknande system är det meriterande. För att lyckas i rollen krävs att du har en god förmåga att planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt. Du har en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket, såväl i tal som skrift. Vidare har du känsla för service och goda relationer i såväl interna som externa kontakter.
Som person är du strukturerad, noggrann, kvalitetsmedveten och ansvarskännande. Du är initiativtagande och nytänkande och har förmåga att omsätta detta i praktiken för att nå resultat. Att vara en lagspelare som är uppmärksam på andras synpunkter och kompetens och att dela med dig av dina erfarenheter och din kompetens för att verksamheten ska nå sina mål är en självklarhet för dig. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan se möjligheter i förändringar och känner dig bekväm med att prioritera dina arbetsuppgifter utifrån vad som är viktigast för verksamheten. Du är mån om att agera utifrån ett helhetsperspektiv.


ÖVRIGT
Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vellinge kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2023
  • Ansök senast: 22 maj 2023

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024