OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår kommun är expansiv med strax över 26.000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: ”Världsvan och hemkär”. ”Världsvan” står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. ”Hemkär” står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.
Vill du veta mer om oss?
Besök oss på www.mjolby.se
På byggnadskontoret är vi totalt 17 personer som arbetar med allt från detalj- och översiktsplaner, bygglov och inspektion, GIS och mätning till karttjänster. Kontoret arbetar utifrån en tydligt uttalad värdegrund och kreativa processer styr utvecklingsarbetet.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som bygglovsassistent/nämndsekreterare ingår olika administrativa uppgifter, såsom
o Daglig kontakt med allmänhet och sökande per telefon eller besök
o Dokumenthantering, diarieföring och registrering i LEX och ByggR
o Posthantering
o Expediering av bygglov och övriga beslut
o Arkivhantering
o Sekreterare i Byggnads- och räddningsnämnden
I rollen som bygglovassistent kommer du i huvudsak att jobba med våra ärendehanteringssystem Bygg-R och LEX med diarieföring, registrering, utskick och annan dokumenthantering. Byggnadskontoret har infört ett digitaliserat arbetssätt och ärendehandläggning.
Som nämndsekreterare ingår det i arbetsuppgifterna att på uppdrag av ordförande i Byggnads- och räddningsnämnden upprätta kallelser, föra protokoll och expediera handlingar. Arbetet innebär även att administrera nämndledarmötenas arvoden och övrigt nämndarbete. Nämndhandlingar hanteras digitalt.
Vi erbjuder ett varierat och självständigt arbete med såväl interna som externa kontakter. Du kommer att arbeta på en mindre förvaltning med korta kommunikationsvägar. Genom ditt arbete på byggnadskontoret kommer du medverka och bidra till Mjölby kommuns samhällsutveckling.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen tror vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse. För att du ska trivas i rollen är det viktigt att du är social, utåtriktad och att du har en god servicekänsla samt lätt för att samarbeta. Du behöver också vara strukturerad och systematisk i ditt arbete samtidigt som du är drivande, kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Detta innebär att du organiserar samt prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. I din roll kommer du att möta ung som gammal, erfaren som oerfaren inom plan-och bygglagen, därför är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift för att kunna förmedla ditt budskap på ett tydligt och enkelt sätt. Lagstiftningen förändras ständigt inom området vilket gör att du måste vara flexibel och engagerad i att ajourhålla dina fackmässiga kunskaper inom området.
Vi söker sig som har en 3-årig gymnasieutbildning med administrativ inriktning inom samhälle, ekonomi eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Datorvana erfordras.
Meriterande är erfarenhet från arbete som nämndsekreterare, ha arbetat eller arbetar i en politiskt styrd organisation, har vissa kunskaper om plan- och bygglagen samt kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete med dataprogrammen ByggR och LEX.
ÖVRIGT
Mjölby kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Vi undanber oss all extern rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Stadsbyggnadschef Magnus Petersson
0142-851 80
Stadsbyggnadschef Magnus Petersson
0142-851 80
Planarkitekt Jesper Borgström
0142-851 86
Planarkitekt Ida Arvidsson
0142-850 62
Stadsbyggnadschef Magnus Petersson
0142-85180
Planarkitekt Ida Arvidsson
0142-85062
Mätningsingenjör Per Strömberg
0142-85177
Bygglovshandläggare Krister Ramebäck
0142-85188
Assistent Annika Jansson
0142-85181