OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Glädjande nog så byggs det över förväntan i kommunen och tillströmningen av ärenden till miljö- och byggnadsnämnden fortsätter.
En av våra medarbetare lämnar oss under våren och vi söker därför en kompetent medarbetare till vårt kansli för god service till allmänheten och verksamheten.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde 1 mars 2021. Sysselsättningsgraden är 100 % och provanställning kan komma att tillämpas.
Arbetsuppgifter
En viktig del av ditt arbete består i att ge service till såväl allmänhet som politiker och kollegor. Du är tillgänglig för frågor via telefon, e-post och andra digitala kanaler och ser till att en variation av frågor hamnar rätt.
Du bevakar nämndsärenden och utvecklar rutiner och processer inom det administrativa området. Du arbetar nära bygg- och miljöinspektörerna och ger dagligt stöd i olika frågor, ex gällande ärendeprocesser och handläggarsystem.
Dina arbetsuppgifter innebär att Du sköter sammanträdesrutiner, planerar och förbereder ärenden och underlag till Miljö- och byggnadsnämndens sammanträden och möten. I vissa ärenden ansvarar du för beredning och förslag till beslut.
I dina arbetsuppgifter ingår diarieföring, kallelser och protokoll, utskick och expediering, fakturering, arkivering, statistik samt ajourhållning av byggnads- och adressregistret. I rollen ingår att bistå kollegor i inhämtande av yttranden och underlag från externa aktörer och andra myndigheter.
I tjänsten ingår även att utföra utrednings- och uppföljningsuppdrag.
Kvalifikationer
Du är en person som tar stort eget ansvar, är noggrann och har god förmåga att självständigt planera och driva ditt arbete framåt. Då arbetet innebär mycket kontakter är det viktigt att du har förmåga att samarbeta med förtroendevalda och tjänstemän på olika nivåer. Du har hög servicekänsla och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du står tryggt och stabilt även när det sker plötsliga förändringar och ser möjligheter i förändringar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi har påbörjat ett omfattande digitaliseringsarbete med mål att digitalisera det som går att digitalisera. Denna förändring blir du en aktiv del av, varför ett öppet sinne för digitala utmaningar och nya arbetssätt är en förutsättning. Det kan på sikt också komma att frigöra tid för andra angelägna serviceuppgifter inom förvaltningen.
Vi ser gärna att du har utbildning inom administration, erfarenhet från liknande verksamhet och gärna ett intresse för samhällsbyggnadsfrågor.
- kunskaper om de lagar och regler som styr det kommunala beslutsfattandet, såsom kommunallagen, förvaltningslagens serviceskyldighet samt regelverket om offentlighet och sekretess samt GDPR.
- hög digital mognad där du gärna har arbetat i Office-paketets olika program och digitala ärendehanteringssystem
- goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt.
Vilhelmina kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och som ger alla samma möjligheter. Som samisk förvaltningskommun ser vi att kunskaper i samiska och samisk kultur kan vara meriterande.
I Vilhelmina kommun kan du kombinera din ordinarie tjänst med en deltidsanställning som brandman. Kontakta räddningstjänsten för mer information kring arbetet som deltidsbrandman.
Inför rekryteringsarbetet har Vilhelmina kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.