Nämndsekreterare/nämndhandläggare

Arbetsbeskrivning

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare. Vill du vara med?



Socialförvaltningen stödjer enskilda och familjer med sociala problem. Socialförvaltningen är uppdelad i två avdelningar samt en stab som utgör stöd gentemot allmänhet, verksamhet, nämnd och förvaltningsledning.
Avdelningarna ansvarar bland annat för ekonomiskt bistånd, utredning och uppföljning av barn och vuxna, familjehem, familjerätt samt råd, stöd och behandling.

Socialförvaltningen söker nu en nämndsekreterare/nämndhandläggare med placering på socialförvaltningen och en viss del på service- och teknikförvaltningen. I tjänsten ingår ansvar för respektive nämnder och dess utskott. Efter en översyn ska funktionen utvecklas till att ta större ansvar i den samlade beredningsprocessen för respektive nämnd. Därutöver krävs kompetens att självständigt bereda ärenden och upprätta förvaltningsyttranden. Som nämndsekreterare utgår stöd från kommunledningsförvaltningen samt nätverket för nämndsekreterare.




ARBETSUPPGIFTER
Främst handlar det om att
• Ansvara för och sköta kallelser till sammanträden, sekreterarskap och upprättande av protokoll, justering, anslag och expediering till berörda
• Upprätta årsplanering och planer för respektive sammanträde samt planera och delta i beredningsmöten
• Granska och bedöma beslutsunderlag samt se till att samtliga ärenden färdigställs inför nämndkallelser
• Bereda vissa ärenden till nämnd och självständigt upprätta förslag till yttranden
• Se till att uppdrag till nämnden behandlas inom givna tidsramar
• Vara stöd till nämndens ordförande inför och under sammanträden i frågor kring formalia
• Vara stöd till chefer ifråga om hantering av ärenden och remisser
• Hantera praktiska frågor rörande förtroendevalda i nämnder



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som gillar att hålla ordning omkring dig och som har koll på vad som ska göras och i vilken ordning. Du drivs av din ambition att kunna leverera rätt innehåll på rätt tid och i rätt sammanhang. Du står stadigt när många vill ha din uppmärksamhet samtidigt som det är mycket att göra. I kombination med din förmåga att samarbeta med andra är du också klar över vikten av kundfokus i uppdraget.

Genom ditt intresse för samhällsfrågor är du nyfiken på den variation av ärendeslag som hanteras i nämnderna och du har en god förmåga att uppfatta och förstå sammanhang och huvuddrag i olika underlag. Dina goda kunskaper inom berörda delar av kommunallagen, förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen bidrar till noggrannhet och ansvarstagande.

Vidare är din förmåga att skriva tydlig och grammatiskt korrekt svenska, som samtidigt är klar och enkel att förstå, en styrka vi värdesätter.

Vi söker dig som i första hand har högskoleutbildning, gärna med inriktning på samhällsvetenskap/statskunskap. I andra hand kan vi komma att pröva sökande med annan relevant utbildning/erfarenhet som bedöms utgöra tillräcklig kompetens.



ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning.

I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Katrineholms kommun Socialförvaltningen Katrineholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Urval sker löpande under ansökningstiden.
  • Publicerat: 2 december 2016

Besöksadress

64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024