Nämndsekreterare/Registrator till Östersunds kommun

Nämndsekreterare/Registrator till Östersunds kommun

Arbetsbeskrivning

Östersunds kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare.

Kommunledningsförvaltningens kansli svarar för kvalificerat stöd i olika roller och tjänster till medborgare, förtroendevalda och anställda. Vi biträder den politiska organisationen samt kommundirektören och övriga förvaltningar och ansvarar bl.a. för diarieföring, ärendeberedning och sammanträdesrutiner för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder och utskott. Vi har ansvar för kommunens arkiv och administrerar allmänna val.

Vi söker nu en kollega i vår nämndadministration där vi har olika ansvarsområden men jobbar som ett team och går in för varandra när det behövs. Är du en noggrann och strukturerad person som har ett genuint intresse av den demokratiska processen? Då kanske det är dig vi söker!

Arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta som nämndsekreterare och registrator för Kultur- och fritidsnämnden och Valnämnden samt en av två registratorer för Kommunstyrelsen. Även uppdrag kopplade till andra nämnder och beslutsorgan kan komma att bli aktuella. Denna roll innebär att du fungerar som en länk mellan förtroendevalda i nämnden och tjänstepersonerna i förvaltningen. Arbetsuppgifterna omfattar bland annat: -Kvalitetssäkring av tjänsteskrivelser, beredningar, skapa kallelser, skriva protokoll, expediera och följa upp fattade beslut.

-Posthantering och diarieföring av inkomna allmänna handlingar samt utlämnande av desamma

- Utveckling av den administrativa processen och informationsförvaltning samt revidering av styrdokument och rutiner.

-Administration av ärendehanteringssystemet Ciceron samt förtroendemannaregistret.

Registraturen på kommunkansliet har stort ansvar för kommunens informationssäkerhet och säkerhetsprövning med registerkontroll kan bli aktuell.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk examen inom till exempel statsvetenskap, juridik och/eller samhällsvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Du har goda IT kunskaper. Det är en fördel om du har erfarenhet från arbete i kommunal eller offentlig förvaltning och därigenom förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation. Det är även meriterande att ha arbetat med diarieföring, arkivering och/eller nämndadministration i annan organisation. Som person är du självständig, noggrann, serviceinriktad och framförallt strukturerad. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi sätter stort värde på den personliga lämpligheten.

Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.

Anställningsform

Anställningen är ett föräldravikariat på heltid i 12 månader med möjlighet till förlängning. Planerat tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Sysselsättningsgraden motsvarar 100 % av heltid.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östersunds kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 maj 2022
  • Ansök senast: 6 juni 2022

Liknande jobb


Vikarierande kommunsekreterare

1 november 2024

Vikarierande kommunsekreterare

Vikarierande kommunsekreterare

16 oktober 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

10 oktober 2024

Kommunsekreterare

23 september 2024