Nämndsekreterare/utredare

Nämndsekreterare/utredare

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen

Vi söker en handläggare som är intresserad av politik och som gillar utveckling, förbättringsarbete och service. Är det du? Då har du en tjänst att söka som nämndsekreterare hos oss, då administrativa enheten vid socialförvaltningens stab, behöver en ny kollega till sitt team. Det här är chansen för dig som vill komma närmare den politiska beslutsprocessen i kommunen och lära känna nya kollegor.

Socialförvaltningen i Jönköpings kommun består av en sammanhållen förvaltning med tre politiska nämnder, samt tre politiska utskott för myndighetsutövning i enskilda individärenden. Förvaltningens administrativa enhet ansvarar bland annat för diarieföring, ärendehantering i de olika nämnderna och utredningsuppdrag. Som nämndsekreterare hos oss kommer du i första hand jobba gentemot socialnämnden, men även vara delaktig i arbetet kring förvaltningens två andra nämnder. Arbetsplatsen ligger i centrala Jönköping, nära till stadskärnan, kommunikationsförbindelser och bra lunchställen.

Ditt nya jobb
Nämndsekreterarens främsta arbetsuppgift är ärende- och protokollhantering för nämnden. Alla möteshandlingar och nämndsprocessen hanteras digitalt. Du kommer att ha kontakt med både politiker och tjänstemän och blir en viktig spindel i nätet för att samordna och kvalitetssäkra flödet av ärenden inför, under och efter nämndens sammanträden. Du kan också komma att sammanställa egna beslutsförslag till nämnden.

Som en del av den administrativa enheten kommer du att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och användandet av dokument- och ärendehanteringssystem. Tillsammans med övriga medarbetare på enheten är du också med och driver den digitala utvecklingen och andra nämndadministrativa utvecklingsfrågor samt arbetar med diarieföring inom såväl staben som gentemot den nämnd du arbetar mot. I denna tjänst kommer du att arbeta mot socialnämnden.

Kvalitet och service är viktiga ledord i vår verksamhet och genomsyrar allt vårt arbete.

Din kompetens
Högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och kunskap i att arbeta i digitala ärendehanteringssystem. Erfarenhet från liknande tjänst i en kommun eller offentlig förvaltning är meriterande liksom kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Du bör ha förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation.

Enhetens uppdrag är kommunövergripande och innefattar mycket kontakter med andra verksamheter vilket innebär att medarbetarna måste ha ett stort mått av servicekänsla. Vi söker därför dig som har ett intresse av att driva och utveckla verksamheten framåt och tycker förändringar ger energi. Du är strukturerad, noggrann, ansvarstagande och duktig på att prioritera.

Du har lätt för att samarbeta. Det är naturligt för dig att ingå i ett team där arbetet utmärks av ett gemensamt ansvarstagande i planering och fördelning av arbetsuppgifter. Du har erfarenhet av samordning och utveckling av rutiner. Arbetet är händelsestyrt och det är stundtals högt tempo vilket ställer krav på effektivitet, kvalitet och noggrannhet även under tidspress.

För att trivas som nämndsekreterare är du serviceinriktad, har integritet och gillar utmaningar. Du är en mycket god kommunikatör och har mycket goda kunskaper i svenska språket där du uttrycker dig väl i tal och i skrift samt har en mycket god läsförståelse.

I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper.

Vad erbjuder vi?
Länk till förmånslistan på jonkoping.se: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html

Upplysningar
Rekryteringen avser 1 tillsvidaretjänst, heltid med tillträde 2023-02-01 eller enligt överenskommelse. Arbetstiderna är förlagda dagtid, måndag till fredag med möjlighet till flex. Viss möjlighet till arbete hemifrån, i enlighet med kommunens riktlinjer och efter enskild överenskommelse med arbetsgivaren.

I din ansökan ska personligt brev, CV samt godkänt examensbevis bifogas. Ansökningar som saknar detta kommer inte att behandlas.

Vi använder oss av löpande urval. Intervjuer kommer att hållas tisdagen den 10 jan och/eller onsdagen den 11 jan -23. Välkommen med din ansökan!

Kontakt
Lisen Prinzencreutz, administrativ chef
Tel: 036-10 51 40
Fackliga representanter, se http://www.jonkoping.se/fackligasoc

Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre. Välkommen att söka tjänsten som undersköterska! https://www.jonkoping.se/



Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2022
  • Ansök senast: 31 december 2022

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024