Nämndsekreterare/Utredare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.

Karlstads-Hammarö överförmyndarnämnd är en av tolv nämnder i Karlstads kommun. Nämndens uppgift är att utöva tillsyn och kontroll enligt de regler i föräldrabalken som gäller förmyndare, gode män och förvaltare för personer som är folkbokförda i Karlstad och Hammarö. Nämnden utövar även tillsyn över gode män för ensamkommande barn. Överförmyndarnämnden leder arbetet för överförmyndarkansliet som för närvarande har åtta medarbetare.
Överförmyndarkansliet har sina lokaler på Drottninggatan 30 i centrala Karlstad.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare arbetar du främst med nämndadministration bestående av:
• Sekreterarskap och ärendeberedning i överförmyndarnämnden
• Ansvar för administration av beslutsunderlag och expediering av beslut
• Webbpublicering av handlingar och beslut
• Stöd och utbildning i nämndadministrativa frågor till förtroendevalda och handläggare
• Hantering av arvoden till de förtroendevalda

Därutöver kommer du att arbeta med ärenderegistrering och förvaltningens arkivhantering och du blir enhetens registrator. Du kommer också att medverka i enhetens allmänna administrativa arbete och utveckling, samt delta i olika nätverk såsom sekreterarnätverket.
Viss handläggning av enskilda ärenden ingår också i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har relevant högskoleutbildning, gärna med statsvetenskaplig inriktning, och därmed goda kunskaper inom förvaltningsrätt och kommunal lagstiftning. Du har några års erfarenhet av liknande arbete och du har en väl utvecklad skriftlig och muntlig kommunikativ förmåga. Självklart har du stor vana vid att arbeta i administrativa IT-system.
Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är meriterande.

Som person är du bra på att samverka med andra och är serviceinriktad, flexibel och pedagogisk. Du deltar gärna i utvecklingsarbete, är analytisk med ett helhetsperspektiv och har förmåga att arbeta både strategiskt och operativt.
Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlstads kommun, Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 28 oktober 2016

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024