OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nämndskoordinatorns uppdrag är att vara ett kvalificerat stöd till dels nämnden som beslutsorgan, dels till ledamöter och ersättare. I uppdraget ingår att medverka till en hög kvalitet i ärendeberedningen i nära samarbete med ansvariga tjänstepersoner och handläggare.
Som nämndskoordinator är du en viktig länk mellan politik och tjänstemannaorganisation genom att du säkerställer en korrekt och effektiv ärendehantering kring politiska beslut i kommunen. Huvudsakliga arbetsuppgifter som nämndskoordinator, förutom att agera sekreterare på möten är att ansvara för hela mötesprocessen från ärendeuttag, beredning inför sammanträden till efterbehandling. Detta innebär att du ansvarar för all administration kring nämndsprocessen.
I arbetsuppgifterna ingår även att tillsammans med dina kollegor inom kanslisenheten delta i förbättringsarbete av rutiner och processer samt arbetar med den digitala utvecklingen av nämndhanteringen.
Du ingår i ett team med kommunkoordinatorer och nämndskoordinatorer som jobbar nära tillsammans och hjälps åt vid frånvaro och arbetstoppar, vilket ger en bred inblick i arbetet med de olika politiska organen vi ger stöd till.
Ansvarsområden specifikt för den här tjänsten
• Planera och genomföra utbildningar i nämndsrelaterade frågor.
• Systemexpert för kommunens diarie- och ärendehanteringssystem. Systemexpert innebär till exempel att identifiera utvceklingsområden, kravställa vid utvceklingsarbete och beställningar av tjänster från leveratör, följa upp att vi får full verksamhetsnytta av systemet och delta vi framtida upphandlingar av system. Du delar ansvaret med en kollega i registarturen.
Vem söker vi?
• Vi söker dig som har erfarenhet av administrativt, samordnande och serviceinriktat arbete samt har ett genuint samhällsintresse.
• Akademisk utbildning av något slag, företrädesvis samhällsorienterade ämnen är meriterande.
• Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och arbetar obehindrat i de vanligaste Officeprogrammen.
• Har du tidigare arbetat som kommun- eller nämndsekreterare är det meriterande, liksom kommunal arbetslivserfarenhet.
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem.
• En förutsättning för att lyckas i rollen är att du är strukturerad, noggrann, och kvalitetsmedveten i ditt arbetssätt, samt är serviceinriktad som person.
• Du är flexibel, har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och tar initiativ till åtgärder som syftar till förbättring av verksamheten.
• Vidare är du lätt att samarbeta med och skapar goda relationer i arbetsrelaterade situationer.
Vilka är kanslienheten?
• Kanslienheten består idag av 13 medarbetare inklusive chef som ger kvalificerat stöd till invånare, förtroendevalda och anställda.
• Vi biträder den politiska organisationen och kommundirektören samt övriga kontor och arbetar bl.a. med diarieföring, strategisk informationshantering, ärendeberedning och nämndsprocessen.
• Vi har ansvar för kommunens arkiv.
• Administrerar allmänna val.
Vad erbjuder vi?
• Ett dynamiskt och utvecklande jobb mitt i det politiska beslutsfattandet.
• Möjlighet att delta i kanslienhetens andra ansvarsområden och bredda din yrkesroll efter intresse.
• Vi tillämpar flexibla arbetstider och erbjuder friskvårdsbidrag. Här kan du läsa mer om våra förmåner: https://www.upplands-bro.se/arbete-och-lediga-jobb/upplands-bro-som-arbetsgivare/formaner.html
Din arbetsplats kommer att vara i kommunhuset i Kungsängens centrum, precis vid pendeltågsstationen. Tågresan mellan Stockholm C och Kungsängen tar knappt 30 minuter och avgår med kvartstrafik.
Detta är en CV-lös rekrytering, men vad innebär det?
Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta. Vi ber dig vänligen att INTE ladda upp några dokument såsom CV, personligt brev eller LinkedIn-profil. Istället besvarar du på några korta frågor när du ansöker, för en enkel ansökningsprocess och vår möjlighet att utvärdera alla kandidater på lika villkor.
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde: Efter överenskommelse.
Omfattning: Heltid.
Lön: Efter överenskommelse.
Sista ansökningdag: 2023-11-05 Intervjuer och urval sker löpande.
Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Magnus Odung, Bitr. rektor
08-581 692 85
Lisbet Bertilsson, Stf rektor
08-58169452
Agnetha Sjöholm, Rektor
08/58169466
Magnus Odung, Bitr. rektor
0739-615341
Margaretha Lindberg, Rektor
08-581 694 47
Pia Ringkrans, Enhetschef
08-581 695 38
Ulf Peterson, Rektor
Agnetha Sjöholm, Rektor
08/58169466
Saga Sjöberg, Projektledare
0721-78 81 18
Pauliina Björkman, Rektor