Nämndssekretare

Nämndssekretare

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

Som nämndsekreterare kommer du organisatoriskt tillhöra kommunledningsstaben vid kommunledningsförvaltningen. Kommunledningsstaben är ett team för kommunens övergripande administrativa arbete och har ett ansvar för ärendeberedning till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott, kultur- och fritidsnämnden, valnämnden med flera. Staben har vidare ansvar för kommunarkiv, att koncerngemensamma administrativa processer blir likvärdiga och implementerade i alla förvaltningar/bolag via nätverk med berörda, kvalitetsfrågor, invånardialoger, genomföra utredningar på uppdrag av kommunledningen med mera.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare arbetar du med kvalificerad administration. Nämndsekreteraren har en central roll som ger bred inblick och kännedom om kommunens olika verksamheter. Tjänsten innebär att du jobbar både strategiskt och operativt med dokumenthanteringsfrågor. Du kommer att tillsammans med två kollegor ha ansvar för att utveckla de administrativa processerna så att de utgår från kommunens och medborgarnas behov. Vi erbjuder dig en utvecklande arbetsmiljö där arbetssättet är teambaserat, vilket innebär att var och en i laget förväntas bidra till helheten genom att ha goda kunskaper om varandras respektive område. Några av arbetsuppgifterna är att ansvara för kommunens officiella e-postbrevlåda, arkivfrågor med mera. Tjänsten innebär också att du kommer vara nämndsekreterare för något eller några av de politiska organ som kommunledningsstaben svarar för. Du kommer självständigt att ansvara för hela nämndprocessen, alltifrån att svara för förberedelser av handlingar och kallelser inför nämndsammanträden, protokollföring samt efterarbete. Arbetsuppgifterna kommer att utvecklas och förändras över tid.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lämplig samhällsvetenskaplig högskoleutbildning. Erfarenhet från arbete i kommun med likartade arbetsuppgifter ser vi som meriterande. Meriterande är också om du är väl förtrogen med lagar och regelverk inom området. Du är noggrann och strukturerad, har en förmåga att hantera många uppgifter samtidigt och har lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Din administrativa förmåga är god och du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Du har en utpräglad servicekänsla och lätt för att samarbeta med kollegor och förtroendevalda. God datorvana och utvecklad förmåga att arbeta i grupp är en förutsättning för arbetet.

ÖVRIGT
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll
enligt 19 § Säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf. Personalchef Monica Sjölin
0472-152 20
Personalkonsult Frida Bratell
0472-15205
Kanslichef Lisa Åberg
0742-15024
IT-chef Lasse Johansen
0472-155 06
Personalassistent Sandra Erlandsson
0472 – 150 31

Sammanfattning

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

Centralplan 1
Alvesta, 34280

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

14 november 2024

Handläggare

Handläggare

13 november 2024

Samordnare till mark- och exploateringsenheten

Samordnare till mark- och exploateringsenheten

12 november 2024