Nämndssekreterare, Socialförvaltning

Nämndssekreterare, Socialförvaltning

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen arbetar utifrån ett helhetsperspektiv på medborgarnas behov och har därför en sammanhållen socialförvaltning som arbetar med socialtjänstens hela uppdrag, under mottot "Vi stödjer ett självständigt liv". Vi arbetar målinriktat för att skapa en organisation med hög kompetens och kvalitet. En organisation med brukarmedverkan där individens behov sätts i centrum.

ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen erbjuder dig ett intressant, självständigt och utvecklande arbete där du kommer ingå i ett team med tre nämndsekreterare som tar ansvar för helheten men som alla har egna fördjupningsområden. Den annonserade tjänsten innebär att funktionen förstärks.

På den aktuella tjänsten har du ansvarar för det löpande administrativa arbetet kopplat till Socialnämndens individutskottet, vilket innebär att förbereda inför individutskott, ställa samman och skicka kallelse och handlingar samt föra protokoll vid dessa möten. I efterarbete ingår bl.a. delgivningar och administration av ersättningar/arvode för förtroendevalda.

Som nämndsekreterare ansvarar du även för inkommande/utgående post, förvaltningens diarieföring och arkivering. Detta innebär ett övergripande ansvar för hanteringen av allmänna handlingar. Du är samordnaren som möjliggör bra rutiner för arkivvård samt ser till att dokumenthanteringen fungerar i förvaltningen.

Övriga uppgifter är att vara socialförvaltningens konsultativa stöd i kommun- och socialjuridiska frågor samt inom offentlighets- och sekretesslagstiftning. Inom dataskyddsförordningen kommer du vara personuppgiftsassistent för socialnämnden. I tjänsten är du även backup för nämndsekreteraren som ansvarar för socialnämnden. Tjänsten innebär även att vara administrativt stöd till förvaltningens ledning. Arbetet innebär mycket kontakter med förtroendevalda.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, exempelvis juridisk, samhällsvetenskaplig eller social inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har kännedom om en myndigheters ärendehantering samt vilka lagar som ska följas. Vi ser som en fördel om du har tidigare erfarenhet från kommunalrätt eller annan offentlig förvaltning och kunskap om hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation. Tidigare erfarenhet av arbete som nämndsekreterare är meriterande.

Du är strukturerad, serviceinriktad, initiativrik och har förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar. Du har lätt för att samarbeta, är lyhörd och kan skapa förtroende med såväl tjänstemän som politiker. Du kan kommunicera och uttrycka dig väl i muntlig och skriftlig framställning och har en god administrativ förmåga. Du är noggrann och har goda datakunskaper, vilket innebär att du behärskar Officepaketet och har erfarenhet av moderna ärende- och dokumenthanteringssystem. Här är praktisk erfarenhet av Evolution och Combine meriterande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.

Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024