Nämndssekreterare till Socialförvaltningen, Varbergs kommun

Nämndssekreterare till Socialförvaltningen, Varbergs kommun

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Vi söker en Nämndssekreterare till Socialförvaltningen, Varbergs kommun


ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen ansvarar för omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Socialförvaltningen, liksom kommunen i övrigt, befinner sig i en expansiv fas och ett stort fokus finns på att utveckla verksamheten.

Nu söker vi på förvaltningsledningsstaben en ny kollega. Avdelningen består idag av 23 medarbetare som arbetar inom HR, kvalitet och utveckling, digitalisering och IT, kommunikation, upphandling samt nämndsadministration.

Är du intresserad av ett arbete där du får bidra till socialförvaltningens viktiga uppdrag och vara en del av den demokratiska processen mellan tjänstepersoner och politiker? Då kan vi erbjuda dig en spännande och utvecklande tjänst som nämndssekreterare.

Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan förvaltningschef, handläggare, nämndens ordförande och övriga förtroendevalda. Du samordnar och ansvarar för hela processen inom nämndsadministration vilket bland annat innebär diarieföring, beredning, planering, skicka ut kallelser, skriva protokoll, bevakning, expediering, utlämning av handlingar och arkivering. De politiska sammanträdena består av arbetsutskott vid två tillfällen per månad och nämndssammanträde vid ett tillfälle per månad. Du ansvarar för förberedelse och deltar vid de politiska mötena.

Då det är politiska val under året kommer du som nämndssekreterare ha en viktig roll i att hantera frågor kring den nya socialnämnd som ska tillträda som till exempel utbildning.


KVALIFIKATIONER
För anställningen krävs att du har akademisk utbildning med inriktning mot statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller annan utbildning som vi bedömer är relevant för tjänsten. Alternativt ser vi att du har motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren kan bedöma likvärdig.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation, nämndsadministration eller myndighetsutövning.
Du har god kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen. Du behärskar Officepaketet och har möjlighet att snabbt sätta dig in i administrativa system. Erfarenhet av system för ärende-, arkiv- och dokumenthantering är meriterande.

För dig är det viktigt med ordning och reda och du är en person som är noggrann och ansvarsfull. Du har ett systematiskt arbetssätt och är bra på att organisera och strukturera ditt arbete. Du trivs i en administrativ roll där du får arbeta med många parallella uppdrag och har god förmåga att prioritera mellan dina arbetsuppgifter.

Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är en förutsättning. Arbetet kräver god att och förmåga att planera och jobba självständigt. Vidare krävs god förmåga att samverka med många olika kategorier av verksamheter, funktioner och individer. Du är bra på att bygga förtroende och relationer.

För att lyckas i rollen bör du vara pedagogisk och ha en problemlösande och serviceinriktad attityd. Du är trygg och har förmåga att behålla professionalitet även under utmanande omständigheter såsom korta tidsramar.


ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Varbergs kommun är sedan 2015 en rökfri arbetsplats. Inför denna annonsering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Varbergs kommun, Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 mars 2022
  • Ansök senast: 30 mars 2022

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024