OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Näringslivskontoret
Södertälje kommun söker en Näringslivschef
Vi söker för Södertäljes kommuns räkning en ny Näringslivschef med övergripande ansvar för att förverkliga Södertäljes näringslivsstrategi. Denna bygger på följande huvudområden;
Främja det befintliga näringslivet
Näringslivschefen och verksamhetens medarbetare ska verka för ett gott företagsklimat genom förbättrad service gentemot näringslivet. Tillsammans med företagen i kommunen skapa ett gott och nyskapande företagsklimat som bidrar till fler arbetstillfällen, skapa förutsättningar för ”en väg in” i kommunen. Rollen är att vara ambassadör för näringslivsfrågor lokalt och regionalt och vara aktiv i drivandet av olika tillväxtprojekt.
Attrahera nyetableringar och stimulera till nyföretagande
Ska verka för att företag, organisationer och enskilda upplever ett etableringsklimat som bygger på förtroendefulla relationer, öppenhet och konkurrensneutralitet.
Utveckla turism/besöksnäringen
Södertälje har en jättepotential att utvecklas som besöksstad. Här finns alla förutsättningar - unika platser för upplevelser året runt, rika natur- och kulturvärden, ingår i en pulserande storstadsregion och en attraktiv livsstil.
Vidareutveckla Södertälje som studentstad
Vara en länk mellan utbildning och företag kring kompetensförsörjningsfrågor och vidareutveckla Södertälje som studentstad med fler utbildningssamordnare på Campus Telge och en attraktiv studentmiljö.
Du har resultat- och driftsansvar för verksamheten samt personalansvar och en coachande roll för medarbetarna. Näringslivschefen är direktrapporterande till stadsdirektören och ingår i dennes ledningsgrupp för kommunstyrelsens kontor.
Erfarenhet/Kompetens
Du som söker bör vara akademiker med relevant inriktning för uppdraget. Vi ser gärna att du som söker har flera års arbetslivserfarenhet både av arbete inom offentlig förvaltning och inom privata näringslivet alternativt erfarenhet av att själv ha drivit ett företag.
I och med att uppdraget ställer krav på din ledande förmåga ser vi det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av att vara chef med personalansvar och att leda projekt, processer och/eller grupper mot klara mål. Eftersom uppdraget innefattar stora kontaktytor och tät dialog med berörda parter ser vi det som betydelsefullt att du som söker har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på ett tydligt och strukturerat sätt. Du bör ha kunskaper kring hur man på ett effektivt sätt kommunicerar med både interna och externa kunder.
För att lyckas med detta uppdrag skall du ha breda nätverk på regional och nationell nivå och dokumenterad god förmåga att driva verksamheter mot strategiskt uppsatta mål.
Personliga egenskaper
Som person söker vi dig som är pedagogisk och kan lägga fram budskap på ett sätt som skapar engagemang hos andra. Du har god samarbetsförmåga och du är mål- och resultatinriktad. För att driva processerna framåt är det viktigt att du som söker har en problemlösande och strategisk analysförmåga, att du ser sammanhang och prioriterar rätt frågor. För att lyckas bör du dessutom vara såväl strukturerad som lösningsfokuserad i ditt arbetssätt.
Ansökan
För mer information, vänligen kontakta Ulrica Pantzar på HRM Affärsutveckling, 0735-204 674 eller ulrica@hrmab.se.
För att ansöka, klicka på länken nedan och följ vidare instruktioner.
Vi behöver din ansökan senast 4 juli 2013. Intervjuer kommer att ske löpande så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter
Ulrica Pantzar