OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strömstads kommun har ett brett uppdrag att erbjuda kommunal service inom hela vår kommun. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare för vår plats.
Kommunledningsförvaltningen uppdrag är att få hela den kommunala organisationen att arbeta för Kommunfullmäktiges antagna vision och övergripande mål samt stödja politikerna i deras arbete med demokratiutveckling. Inom förvaltningen finns funktionerna ekonomi, HR, kommunikation och utveckling som också fungerar som stöd till resterande förvaltningar.
Strömstad är en spännande kommun som har ett aktivt och levande näringsliv. Kommunen har under flera år haft Sveriges högsta handelsindex och har en stark och växande besöksnäring.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som är operativ och handlingskraftig med erfarenhet av företagande och förändringsarbete. Som näringslivsansvarig leder och utvecklar du kommunens arbete med service och samverkan tillsammans med näringslivet inom samtliga branscher.
I din roll kommer du informera, vägleda, utbilda och vara rådgivande till entreprenörer som startar, driver och etablerar verksamhet i kommunen. I ditt uppdrag ingår det också att arrangera företagsbesök, initiera och genomföra kunskapshöjande aktiviteter, nätverksträffar, utbildningar och kurser av olika slag.
Rollen genomsyras av att främja näringslivet med fokus att i ständig samverkan utveckla ett levande näringsliv. Det handlar om insatser för att möjliggöra ett hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv där företag kan utvecklas på orten, men också att attrahera nya företag. Detta innebär att du självständigt kommer att hantera såväl strategiska som operativa frågor. I det löpande utvecklingsarbetet arbetar du som förändringsledare och är en positiv kraft och möjliggörare.
Näringslivsansvarig förväntas arbeta med ett tydligt kund, invånare- och företagsperspektiv. I arbetsuppgifterna ingår i stort att:
- säkerställa en god etableringsservice till företagare.
- agera rådgivare i kontakten med företagare.
- säkerställa tydlig och tillgänglig information på området.
- agera projekt- och processledare i förekommande fall.
- företräda kommunen i externa sammanhang.
- vara den interna samordnande funktionen för näringslivsstöd inom kommunens förvaltningar och verksamheter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskole- och/eller universitetsutbildning, troligen inom ekonomi och marknadsföring.
Du har erfarenhet av och god förståelse för både näringslivet och politiskt styrd verksamhet.
Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete.
Du uttrycker dig enkelt och tydligt i tal och skrift, både på svenska och engelska.
Du har hög digital kompetens och är van vid arbete med sociala medier.
B-körkort är mycket meriterande.
För dig är relationsskapande centralt och vi ser att du är van att ha en central roll i att skapa samarbeten och samverkan mellan olika aktörer.
För att trivas behöver du ha ett brett intresse för näringslivsfrågor och dokumenterad erfarenhet av arbete med företagande/entreprenörskap och affärsutveckling.
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaper som är viktiga i rollen som näringslivsutvecklare.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.
Varmt välkommen med din ansökan!