Näringslivsutvecklare med ansvar för besöksnäring

Näringslivsutvecklare med ansvar för besöksnäring

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Bergs kommun.

Här hittar man både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Fjällvärlden är attraktiv för många, tillsammans med närheten till både Storsjön och Östersund.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.



Vill du vara med på resan att stärka och vidareutveckla företagsklimatet i Bergs kommun, samt verka för ökad tillväxt? Är du dessutom en konsultativ, strategisk och målmedveten person som trivs i ett föränderligt arbetsklimat? Då kan du vara den vi nu söker som näringslivsutvecklare, med ansvar för vår besöksnäring!

Arbetsuppgifter
Tillväxtavdelningens uppdrag är att skapa tillväxt och därigenom ett ökat ekonomiskt underlag för Bergs kommun, genom att arbeta för ökad befolkning, fler bostäder, fler jobb och ökad attraktion. Ansvarsområdena inkluderar näringslivsutveckling, landsbygdsutveckling, infrastruktur, arbetsmarknad, integration, inflyttning, kultur, fritid samt ungdomsfrågor. 

Som näringslivsutvecklare arbetar du på Tillväxtavdelningens enhet Näringsliv och infrastruktur, vilket består av ytterligare två näringslivsutvecklare samt bostadsutvecklare. Ett av enhetens viktigaste mål är att Bergs kommun ska nå topp 75 i Svenskt näringslivs ranking gällande företagsklimat. Du arbetar aktivt med att stödja företag i kommunen, både befintliga och sådan som står inför uppstart, gällande deras förutsättningar att verka och utvecklas. Detta innebär bland annat att du:

.Genomför besök hos företagen.
.Planerar och genomför seminarier, nätverksträffar, mm.
.Initierar och/eller samverkar i utvecklingsprojekt.
. Lotsar företagen gällande tillstånd och företagsstöd
.Arbetar med hemsida och sociala medier för att delge information.
Du arbetar här utifrån den av kommunen beslutade turiststrategin, samt med att samordna kontakter och nätverk i både kommun och region. I tjänsten ingår också hantering av företagsstöd och samverka med regionala organisationer. Du verkar för att upprätthålla ett brett kontaktnät inom näringslivet, i den kommunala verksamheten, samt mot externa aktörer, i syfte att uppnå verksamhetens mål.

Kvalifikationer
Vi ser att du som söker denna tjänst har fullgjort gymnasieutbildning. Eftergymnasial utbildning inom relevant område (exempelvis turism- och destinationsutveckling, samhällsvetenskap och/eller företagsekonomi), alternativt erfarenhet från arbete med näringslivsfrågor, företagsutveckling eller att upprätthålla goda kundrelationer är ett krav. Tidigare erfarenhet från arbete inom besöksnäringen likaså. Har du dessutom erfarenhet inom ekonomi och marknadsföring ser vi det som meriterande. Du behöver ha goda kunskaper i det svenska språket (både i tal och skrift), samt grundläggande kunskap i engelska. Har du ytterligare språkkunskap ser vi det som meriterande. Körkort för personbil (B-körkort) är ett krav.

Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.

Personliga egenskaper
Som personer ser vi att du är engagerad och har mycket god förmåga att arbeta självständigt. Du har ett utpräglat mål- och resultatfokus, är duktig på att uppnå konkreta resultat, samt kan effektivt organisera och prioritera i ditt arbete. Vi ser också att du har välutvecklad kommunikationsförmåga och är lösningsfokuserad i ditt arbetssätt. Utöver detta har du god förmåga att skapa nya, samt utveckla för arbetet nödvändiga kontakter.

Vi erbjuder
I rollen som näringslivsutvecklare ges du goda möjligheter att påverka hur vi verkar för att stödja och utveckla vårt företagsklimat och vår besöksnäring. Möjlighet till semester- och pensionsväxling finns, samt tillgång till förmånsportalen Benify. Vi erbjuder också friskvårdsbidrag, visst distansarbete samt möjlighet till friskvårdstimme. 

Tjänsten är en tillvidareanställning på heltid, med tillsättning så snart som möjligt (enligt överenskommelse). Urval och kallelse till intervju sker löpande under annonseringstiden.

Varmt välkommen med ansökan till oss på Tillväxtavdelningen!

Kontaktinformation
Anders Englund, Tillväxtchef, (+46) 0687-164 01, anders.englund@berg.se

Fackliga kontaktpersoner, Växeln, (+46) 0687-161 00

Arbetsplats
Skansvägen 5

840 40 Svenstavik

Kontaktpersoner på detta företaget

MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 september 2022
  • Ansök senast: 28 september 2022

Besöksadress

Ängesvägen 4
None

Postadress

Svenstagatan 3
Svenstavik, 84040

Liknande jobb


7 november 2022

31 oktober 2022

Destinationsutvecklare

Destinationsutvecklare

26 oktober 2022

21 oktober 2022