OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med där det händer och trivs i en organisation som ligger i framkant för utveckling? Vi söker dig som har erfarenhet av att jobba med kompetensförsörjning och är van att verka i sammanhang med många kontaktytor med såväl interna som externa aktörer.
I Boden är näringslivsfrågorna alltid i fokus. Vi fokuserar på att skapa de bästa förutsättningarna för nya företag att starta, för befintliga företag att utvecklas och för nya företag att etablera sig i kommunen. Boden Business Park är norra Sveriges största möjlighetsplats. En internationell mötesplats och en aktör för människor med driv och starka idéer. Det är även platsen och organisationen för Boden kommuns näringslivsutveckling.
Boden ligger centralt i en starkt växande etableringsregion för den gröna industriomställningen. En omställning där hela samhället påverkas och där det lokala och regionala näringslivet har en enorm möjlighet för tillväxt inom flera olika områden och branscher inom såväl privat som offentlig sektor. En starkt växande, och till vissa delar helt ny, arbetsmarknad där kompetensförsörjningen kommer att vara en central del då flera tusentals nya arbetstillfällen skapas.
För att koordinera frågor rörande kompetensförsörjning är en tvärfunktionell kompetensförsörjningsorganisation satt mellan Boden Business Park och Arbetsmarknad- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun. Det teamet består av fyra personer varav tre har sin anställning i förvaltningen, men är fysiskt placerade på Boden Business Park. Den fjärde rollen är denna roll.
Arbetet i teamet handlar bland annat om att utveckla utbildningssystemet, öka arbetskraftutbudet, attrahera kompetens från en bred geografi och att löpande analysera och samordna behoven av kompetens inom befintligt näringsliv. Den nya organisationen leds av en samlad styrgrupp där flera delar av den högsta kommunledningen ingår. Bodens kommun samarbetar strategiskt och operativt med Luleå kommun kring kompetensförsörjningsfrågor och den nya organisationen utgör en central yta för detta samarbete.
Om rollen
Ditt uppdrag är att etablera och vidareutveckla kontakter med arbetsgivare inom offentlig sektor och näringsliv, såväl inom befintligt näringsliv som nya etableringar, gällande kompetensförsörjningsfrågor.
Du jobbar med att löpande ta reda på kompetensbehoven hos arbetsgivare i Boden, samt kompletterar detta med större kartläggningar (analyser) under året. Din roll är att ha nära dialoger med företagen för att ha den senaste informationen om behoven rörande vilka kompetenser som efterfrågas just nu, samt hur behoven kommer att se ut på längre sikt.
Du ser till att Bodens digitala funktion för matchning mellan arbetsgivare och relevanta kandidater har den senaste informationen om arbetsgivarnas kompetensbehov. En annan viktig uppgift är att stärka arbetsgivares egen förmåga att hitta vägar till framtida medarbetare. Det kan till exempel kan innebära att du underlättar för arbetsgivare att samverka med andra aktörer inom kompetensförsörjning. Vi vill att du vågar prova nya vägar i samverkan med andra utvecklande funktioner inom både Boden Business Park, kommunens förvaltningar och andra organisationer.
Du är anställd av Boden Business Park, är direkt underställd ansvarig chef för näringslivsarbetet, och ingår i Näringslivsteamet. Tillsammans med Kompetensteamet bygger du metoder och strukturer för att möta arbetsgivares kompetensförsörjningsbehov i samhällsomställningen. Dessa metoder och strukturer använder du för att rusta dina näringslivskollegor i att stötta företag och branscher i kompetensförsörjning. Du spelar in kompetensförsörjningsfrågor i nätverk för företag/näringslivet/branscher som övriga funktioner upprättat och ansvarar för. Du är bärare av arbetsgivarbehoven i dialog med arbetsmarknadsenheten.
Vem är du?
Du vill vara med där det händer och trivs i en organisation som ligger i framkant för utveckling och är motiverad till att ständigt utvecklas för egen och för organisationens del. Du har god struktur och ordning på ditt arbete och dina kontakter. Du är en möjliggörare genom att vara flexibel och bra på att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer. Du har hög inre motivation och fungerar bra i ett team.
Du har erfarenhet av att jobba med kompetensförsörjning och är van att verka i sammanhang med många kontaktytor med såväl interna som externa aktörer.
Du har god datavana och goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Du har B-körkort och är inte främmande för att ibland jobba kvällar, samt att det även kan förekomma resor med övernattning.
Övrigt om tjänsten
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetstider: Oreglerad arbetstid, företrädesvis dagtid.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, med tillämpning av provanställning.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag är den 14 november, urval och intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan därför komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Ansökan till tjänsten gör du genom att skicka din ansökan med bifogat personligt brev och din CV till Magnus Sundling på magnus@bodenbusinesspark.se.
Vill du veta mer om tjänsten så kan du kontakta honom på samma e-postadress eller på 070-597 92 27.
I och med att du ansöker om tjänsten enligt ovan så ger du samtidigt ditt samtycke att vi hanterar dina personuppgifter i samband med denna rekrytering i enlighet med GDPR. Vi kommer efter att rekryteringen är avslutad att kassera alla handlingar kopplat till denna rekryteringsprocess.
Varmt välkommen med din ansökan!