OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Näringspolitiskt ansvarig
Du hittade hit! Känner du till Handelskammaren Värmland? Vi är en oberoende och privat finansierad förening med 1200 medlemsföretag som vill göra Värmland till en ännu bättre plats för företagen. Ett annat sätt att uttrycka det är att vi är en röst, en mötesplats och en internationell hubb. Vi samtalar. Vi möts. Vi delar erfarenheter. Och vi engagerar oss. Vi samlas runt frågor som elektrifiering, hållbarhet, kompetensförsörjning, internationalisering och kommunikationer. Och vi pratar mycket om hur företagen i Värmland mår och vad dom behöver. Googla oss om du vill veta mer!
Vem söker vi?
Vi söker dig som delar synen på att näringslivet spelar en avgörande roll för att Värmland ska må bra. Som vill vara en viktig kugge i att driva våra medlemmars viktigaste frågor framåt och som håller ihop Handelskammarens röst både externt och internt. Ett riktigt intressant jobb med andra ord! Ställ in dig på att ta tag i arbetsuppgifter kopplat till aktuella samhällsfrågor här och nu, men också frågor av mer långsiktig karaktär.
Du är en person som går helhjärtat in i det du tar dig för och tycker det är viktigt med ett jobb där du är med och gör skillnad. Den egna driv- och initiativkraften är stark och du förstår hur det är att vara en lagspelare i en liten organisation där alla hjälps åt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att bygga relationer, förstå sammanhang och kommunicera.
För att lyckas i rollen krävs att du är väl insatt i näringslivsfrågor och att du är en skicklig relationsbyggare. Du kommer att ha dagliga kontakter med företag, politiker och andra beslutsfattare. Ett redan etablerat nätverk är såklart en fördel. Eftersom du kommer att jobba med opinionsbildning behöver du ha goda kunskaper om, och stor förståelse för, politiska frågor och processer.
Här kommer du ha användning av din väl utvecklade analytiska ådra och din förmåga att snabbt sätta dig in i ett nytt område och bedöma vad som är viktigt utifrån medlemsföretagens behov. Att använda statistik och se statistiska samband för att få fram relevanta budskap kommer också vara användbart. Detsamma gäller din goda planering och struktur. Ibland går det undan och då är det viktigt att du klarar av att arbeta mot en deadline.
Du är tydlig i din kommunikation. Att skriva remisser, artiklar, rapporter, pressmeddelanden och debattartiklar är något du kan och är bra på. Du är en stabil person som inger förtroende och en van ”pratare” som är bra på att moderera, leda samtal och hålla presentationer. Du kommer att fronta Handelskammarens medlemmar i olika forum, så du som gillar att vara publik kommer att trivas med rollen extra mycket.
Du har en akademisk utbildning och minst ett par års erfarenhet av liknande uppdrag.
Vad erbjuder vi?
Engagerande uppdrag. Med utgångspunkt i ditt engagemang är du med och utvecklar verksamheten framåt.
En stabil plattform. Vi ser Handelskammaren som en stabil plattform för samhällsengagerade personer som vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser och göra skillnad för Värmland.
En snäll och hållbar arbetsmiljö. Vi tycker att det är viktigt med ett roligt, ansvarsfullt och utvecklande arbete med balans mellan jobb och fritid. Hos oss är vi snälla mot varandra. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt och möjlighet till distansarbete.
Din ansökan
Är det dig vi beskriver? Vänta då inte med att söka! Tjänsten är en tillsvidaretjänst med start under våren 2023. Vårt kontor ligger i Inre hamn i Karlstad.
I den här rekrytering samarbetar vi med Qtym. Läs mer om hur du ansöker här:
Sista ansökningsdatum är den 16 januari 2023, men vi tillämpar löpande urval och kan komma att tillsätta tjänsten före sista ansökningsdag.
Har du frågor, hör av dig till Maria Starrin, 076-495 3666, maria.starrin@qtym.se eller Julia Låbbman, 073-674 4330 , julia.labbman@qtym.se på Qtym