National Account Manager – Övrig Retail

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en skarp, analytisk och driven National Account Manager med utvecklingspotential.

Vi söker dig med erfarenhet från Account Management och/eller som säljare inom FMCG med god förmåga att hantera relationen med kund och utveckla affären. Du får här en unik möjlighet att driva dina kunder som ditt eget affärsområde där du förväntas ha hög affärskontroll, stark analytisk förmåga och ett entreprenöriellt tänk. Du kommer i rollen att vara spindeln i nätet som tar ansvar gentemot dina kunder och dina kollegor inom Haugen gällande försäljnings- marknads- och logistikfrågor.

Haugen-Gruppen har sitt kontor för kommersiella funktioner i Solna utanför Stockholm och strävar mot att bli Sveriges mest välrennomerade distributör med fokus på att hela tiden ligga i framkant och erbjuda produkter som kunden och konsumenterna efterfrågar. Samarbetet sker med starka varumärken och attraktiva produkter för morgondagens kunder och konsument.

Om rollen som National Account Manager

Som National Account Manager på Haugen-Gruppen ansvarar du för våra kunder inom det vi kallar för ”Övrig Retail”, t.ex. ÖoB, Dollarstore, Rusta och mindre grossister. Ditt uppdrag blir att driva lönsam tillväxt för samtliga parter i värdekedjan, drivet av insikter om kategori, marknad och konsument. Du har en förmåga att förstå och analysera data med hänsyn till sortiment, pris, hylla, kampanj och butik. Dessutom har du ett tätt samarbete med kunden och är lyhörd för och agerar på innovativa och lönsamma möjligheter.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Haugen-Gruppens nya lokaler i Järva Krog. Du rapporterar till Retail Sales Director, samtidigt som du har ett tätt samarbete med Marknadsavdelningen.



Arbetsuppgifter

- Fullt ansvar för att driva lönsam tillväxt och utveckla kunden både operativt och strategiskt.

- Definiera kundstrategin som en del av den övergripande strategiska planen och säkerställ intern såväl som extern implementering.

- Kategoriutveckling och skapandet av partnerskap med kunden i utvalda kategorier och segment.

- Säkerställa lönsamma kampanjer i linje med den utvecklingen företaget vill se hos kunden.

- Säkerställ positionen som ”föredragen leverantör” och ett aktivt informationsutbyte med kunden.

- Driva effektivt kundarbete innefattande lanseringar, prisaviseringar, kampanjer, sortiment och spacestrategi av en bred portfölj i många kategorier.

- Budget och resultatansvar för sina kunder.

Ansvarsområden


- Driva den kommersiella processen och vara huvudsaklig kontaktperson mot respektive kund

- Arbeta tvärfuntionellt för att säkerställa utveckling, tillväxt och affärsmannaskap gentemot kunden och uppdragsgivare.

- Arbeta med en stor portfölj i många kategorier i de flesta revideringsfönster.



Kvalifikationer


- Akademisk utbildning, minst kandidatexamen.

- God PC-vana samt goda kunskaper i office, framförallt Excel och Power Point, är ett krav.

- Tidigare erfarenhet som säljare/NAM/KAM inom FMCG, alternativt närliggande kommersiell roll (Trade Marketing, Category Manager, Brand manager etc).

- Förhandlingsvilja och uthållighet.

- Erfarenhet av affärsanalys, kritiska frågeställningar och genomgående förståelse för hur man tar fram och analyserar olika typer av data.

- Erfarenhet från varumärkesförsäljning.

- Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift



Viktiga personliga egenskaper

- Stark analytisk förmåga och kommersiellt tankesätt med mycket god affärsförståelse

- Strukturerad i sitt arbete och har god förmåga att prioritera

- Förmåga att arbeta processtyrt, strukturerat och kunna hantera flera kategorier och projekt parallellt

- Duktig presentatör och övertygande i sin framställning med förmåga att få folk med sig

- Är mål- och resultatinriktad och med stort driv och vilja att ta ansvar.

- Proaktiv, identifierar och agerar på möjligheter

- Modig, vågar utmana din omgivning samt fatta tuffa och snabba beslut

- God förmåga att arbeta självständigt och under tidvis hög stress

- God förmåga att omsätta strategiska initiativ till realiserade resultat

- Prestigelös och team player

- Relationsbyggare som har lätt för att skapa nya kontaktytor och samarbeta med olika funktioner

- Meriterande med tidigare erfarenhet av att jobba kommersiellt med uppdragsgivare (Principalier)

Ansökan

Låter detta som din nästa utmaning? Då är du varmt välkommen med en ansökan innehållande CV och personligt brev via annonsen på recruitpartner.se senast 20 oktober 2023. Vid eventuella frågor kontakta vår rekryterare Martina Nordberg på martina.nordberg@recruitpartner.se eller tel. 073-624 77 24

Kontaktpersoner på detta företaget

Martina Nordberg
073-624 77 24

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Recruit Partner Nordic AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 september 2023
  • Ansök senast: 6 mars 2024

Besöksadress

Solnavägen, Solna
None

Postadress

Solnavägen
Solna, 17173

Liknande jobb


20 december 2024

19 december 2024