OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Vi söker en nationalekonom till kommunens arbete med nyttorealisering och effekthemtagning. Hos oss får du ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb. Välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Nationalekonomen arbetar utifrån ett helhetstänk för att bidra till att kommunens portfölj- och projektstyrning ska leda till dess övergripande målsättningar. Projekten och portföljerna behöver stödjas i ett systematiskt arbetssätt, som garanterar att dess prioritering och effekter görs på relevanta grunder. Därför förutsätts ett brett angreppssätt där olika perspektiv vägs samman för att ge kommuninvånarna största möjliga nytta. En stor del av rollen innebär att genom skriftlig och muntlig kommunikation säkerställa och bidra till arbetet med värderingar, effekthemtagning och uppföljning.
Rollen inom värderingsteamet innebär ett ansvar för vidmakthållning och vidareutveckling av kommunens värderingsmodell och teamets funktionsleverans till projekt- och portföljstyrnings arbete.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvara för värderingsmodellens innehåll och utveckling
• leda värderingsteamets arbete och säkerställa genomförandet av värderingar
• säkerställa och delta i framtagandet samt uppföljning av effekthemtagningsplaner för beslutade projekt och portföljer
• skapa förutsättningar för sammanställning och uppföljning av gjorda värderingar på övergripande nivå, samt av färdiga effekthemtagningsplaner och effektregister på övergripande nivå och även av de nyttor som projekten och portföljerna förväntas uppnå
• genomföra analyser av identifierade effekter och nyttor, samt portföljernas utveckling
• delta i rapportering av portföljerna, tillsammans portföljkoordinatorer, dess värdering och effekter på övergripande nivå, till berörda styrgrupper
• delta i nätverk och omvärldsbevakning inom värderingsteamets ansvarsområde
Kompetenskrav
• universitets- eller högskoleutbildning inom nationalekonomi
• mycket goda kunskaper i Excel
• erfarenhet av att arbeta med samhälls- och kommunekonomiska beräkningsmetoder
• erfarenhet av arbete med metoder för kvantitativt utvärderingsarbete
• vana av arbete med insamling och analys av data
Du har god initiativförmåga, är kreativ, drivande och målinriktad. Du bör ha god analytisk och pedagogisk förmåga och inte vara rädd för att tänka nytt och ”utanför boxen”. Du har även lätt för att skapa dig en överblick, och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vidare har du förmåga att involvera andra i arbetet och lätt för att knyta kontakter och skapa goda relationer.
För att passa för uppdraget behöver du vara en utåtriktad person som har lätt för att skapa kontakt med olika aktörer såväl internt som externt. Du är initiativrik och har en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du behöver vara analytisk och noggrann och ha en förmåga att se helhetsperspektiv utifrån de vi är till för.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• masterexamen inom nationalekonomi
• erfarenhet av att arbeta inom kommun eller annan politiskt styrd verksamhet
• erfarenhet av arbete med projekt och/eller portföljstyrning
• erfarenhet av frågekonstruktion, bedömningsinstrument och -verktyg
• statistikutbildning
• erfarenhet av arbete i SPSS, STATA eller annat likvärdigt verktyg
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Värderingsteamet utgör en del av projektkontoret, vars uppdrag är att stödja kommunledningen med strategisk och operativ styrning av kommunens projektverksamhet, bland annat genom en sammanhållen projekt- och portföljstyrning. Värderingsteamet bidrar bland annat med att värdera föreslagna projekts potential till att uppnå önskvärd effekt och ta fram beslutsunderlag för prioritering, bland annat utifrån beslutade strategier. De effekter som genomförda projekt sedan genererar ska identifieras och följas upp, vilket kräver ett systematiskt arbete kring effekthemtagning och nyttorealisering. Detta görs inom ramen för kommunens värderingsmodell, vilken nationalekonomen ansvarar för.
Avdelning för samhällsutveckling är en del av Kommunstyrelseförvaltningen som ska leda och samordna kommunens verksamheter samt ansvara för kommunens övergripande och långsiktiga strategiska utveckling. Kommunstyrelseförvaltningen består av cirka 700 medarbetare som arbetar i gränsöverskridande processer och har ett nära samarbete med engagerade kollegor inom andra kompetensområden - tillsammans arbetar man för bästa samleverans genom att leverera relevanta, effektiva, kvalitativa och proaktiva tjänster.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 25 mars.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67