OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att göra vardagen enklare och skapa en hållbar och attraktiv stad för örebroarna? Vi söker nu en nationalekonom till kommunens arbete med sociala investeringar och portfölj- och projektstyrning. Hos oss får du ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb, välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Som nationalekonom kommer du arbeta med nyttorealisering och effekthemtagning som en del i kommunens arbete med sociala investeringar och portfölj- och projektstyrning. En stor del av rollen innebär att genom skriftlig och muntlig kommunikation säkerställa och bidra till arbetet med värderingar, effekthemtagning och uppföljning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• genomföra uppföljning, utvärdering och analys av sociala investeringar
• delta i framtagandet samt uppföljning av effekthemtagningsplaner för beslutade projekt
• genomföra kostnads- och effektberäkningar
• delta i arbetet med att utveckla arbetssätt för effekthemtagning av projekt och bidra med nationalekonomiska bedömningar av satsningar inom kommunen
Kompetenskrav
• akademisk examen om minst 180 hp, inriktning nationalekonomi
• mycket goda kunskaper i Excel
• vana av arbete med insamling och analys av data
• erfarenhet av kvantitativt utvärderingsarbete
För att passa för uppdraget tror vi att du har god initiativförmåga, är kreativ, drivande och målinriktad. Du har en pedagogisk förmåga och är inte rädd för att tänka nytt och ”utanför boxen”. Som person har du lätt för att skapa kontakt med olika aktörer såväl internt som externt och har en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du behöver vara mycket analytisk och noggrann och ha en förmåga att se helhetsperspektiv utifrån de vi är till för. Vidare har du god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• masterexamen inom nationalekonomi
• erfarenhet av arbete med samhälls- och kommunalekonomiska beräkningar
• erfarenhet av att arbeta inom kommun eller annan politiskt styrd verksamhet
• erfarenhet av arbete med projekt och/eller portföljstyrning
• erfarenhet av frågekonstruktion
Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse- tom 31 augusti 2022
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Samhällsutvecklingsavdelningens uppdrag är att ge direktörer och förvaltningschefer stöd att leva upp till kommunens strategier och mål för en hållbar verksamhets- och samhällsutveckling och en effektiv förvaltning. Det görs genom att erbjuda stöd i olika utvecklings- och utredningsuppdrag exempelvis kopplat till årsprocess och hållbar utveckling. Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 21 december. Intervjuer kan komma att ske löpande. Annars planerade att ske 3–4 januari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67