OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nationalmuseum söker Ekonomiadministratör med bred administrativ erfarenhet (Dnr 2021-525)
Ekonomiadministratör
Du kommer huvudsakligen att arbeta som ekonomiadministratör inom Nationalmuseums administrativa enhet med löpande uppgifter inom kund- och leverantörsfakturering, bidrag och stiftelser, anläggningsredovisning, administration av nyförvärvda konstföremål, e-fakturering och e-handel. Den administrativa enheten är inte så stor vilket innebär att vi behöver kunna arbeta inom olika administrativa områden, till exempel ingår det i tjänsten att vid ordinarie registrators frånvaro kunna utföra grundläggande registratorsuppgifter och att stödja inköpsansvarig i arbetet med elektroniska beställningar. NM anlitar Statens servicecenter för den löpande bokföringen och avstämningen/upprättande av årsbokslut och i rollen ingår att tillsammans med ekonomichef vara kontaktperson.
Nationalmuseum arbetar med Unit4/Agresso som affärssystem och Visma/Proceedo som verktyg för hantering av leverantörsfakturor och e-beställning.
Den administrativa enheten hanterar Nationalmuseums centrala funktioner för ekonomi, HR, registratur, inköp och upphandling och består av åtta personer.
Krav
- Mångårig erfarenhet (minst 5 år) av ekonomiadministrativ erfarenhet i en central organisatorisk funktion och utfört både löpande och kvalificerade redovisningsuppgifter.
Meriterande
- Genom arbetslivserfarenhet eller eftergymnasial utbildning ha förvärvat goda redovisningskunskaper, gärna inom statlig ekonomiredovisning.
- Kunskap om att arbeta i Unit4/Agresso och Visma/Proceedo eller liknande verktyg, gärna systemadministrativ erfarenhet.
- Erfarenhet av att arbeta med elektroniska beställningar.
- Erfarenhet av att arbeta med registratorsuppgifter.
Personliga egenskaper:
- Hög förmåga att arbeta strukturerat och självständigt.
- Konsultativt förhållningssätt och en god kommunikativ förmåga.
- Dela den statliga värdegrunden liksom NM:s värdegrund.
Tjänsten är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning.
Välkommen med din ansökan!
För mer information kontakta Enhetschef Lars Lundberg på tel 08-519 543 00.
Fackliga företrädare är Linda Hinners SACO 08-519 543 00, Ann-Christin Linder ST 08-519 543 00 och Bo Gustavsson SEKO, 0703-78 44 42.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Lena Eriksson
08-51954300