OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och stärka och utveckla Naturvårdsverkets tillsynsvägledning? Tillsynsvägledningsenheten söker en Nationell samordnare av tillsynsvägledning.
Tillsyn är ett viktigt verktyg för att nå miljömålen och Naturvårdsverket har ett brett uppdrag att vägleda tillsynsmyndigheterna i det arbetet. Tillsynsvägledningsenhetens uppgift är att hålla samman och driva arbetet med att ge råd och stöd till tillsynsmyndigheterna, samordna tillsyn samt följa upp och utvärdera tillsynen. Enheten processleder även ramtagandet av tillsynsvägledning i nära samarbete med andra expertenheter på Naturvårdsverket.
Välkommen till ett modernt kontor och ett omväxlande jobb i en organisation med ett viktigt uppdrag. Vi är en arbetsplats med trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap där vi samlas kring vårt övergripande uppdrag som syftar till att förbättra miljön för nuvarande och kommande generationer.
Dina arbetsuppgifter
Din huvudsakliga uppgift är att i samverkan med andra ta fram och kommunicera ut tillsynsvägledning. Det kan handla om att driva nationella tillsynskampanjer, projektleda arbetsgrupper som tar fram tillsynsvägledning samt revidera och skriva nya vägledningar om tillsyn. Tillsammans med enhetens övriga samordnare svarar du på frågor från tillsynsmyndigheter, utvecklar metoder för tillsynsvägledning och vår hantering av frågor och svar.
I uppdraget ingår att delta i samordning och uppföljning av den nationella miljötillsynsstrategin och att medverka i olika regeringsuppdrag kopplat till tillsyn och tillsynsvägledning.
En viktig uppgift är att inhämta och analysera behov av tillsynsvägledning samt följa och ha god överblick över aktuella frågor inom tillsynen. Arbetet innebär omfattande samverkan med andra enheter på Naturvårdsverket, andra tillsynsvägledande myndigheter samt med kommuner och länsstyrelser.
Din kompetens
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning samt flerårig tillsynserfarenhet inom ett eller flera av de tillsynsområden som Naturvårdsverket har vägledningsansvar för: miljöfarlig verksamhet, avfall, kemikalier, naturtillsyn och förorenade områden.
Om du har erfarenhet av att ha arbetat som samordnare eller projektledare och trivs i den rollen är det meriterande.
Vi ser gärna att du har erfarenhet och intresse av kommunikationsfrågor, digitalisering och/eller framtagande av utbildningar.
Du är driven, har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper där vi ser att du har god samarbetsförmåga, är strukturerad och trivs med att arbeta både i grupp och på egen hand. Du är lyhörd och förmår att ta idéer vidare för att tillsammans med andra skapa konkreta resultat. Du uppskattar att arbeta med experter inom många olika områden för att gemensamt pröva nya vägar framåt.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Stockholm alternativt Östersund. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 september 2023.
Kontakt
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta följande personer via växeln, tel.nr. 010-698 10 00.
Eva Svensson, Enhetschef på Tillsynsvägledningsenheten
Kontaktpersoner för ST och Saco.
Om Naturvårdsverket
Naturvårdsverket har en central roll i miljöarbetet och arbetar pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken. Vi ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning samt miljöforskning.
Naturvårdsverket eftersträvar en arbetsplats präglad av jämställdhet och mångfald. Vi ser att medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter är en viktig förutsättning för detta.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Thörnelöf
010-698 10 00