Nationell samordnare för externa digitala kanaler/sociala medier

Arbetsbeskrivning

Kommunikationsavdelningen leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och ska vara ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten. Enheten nationell kommunikation har det nationella ansvaret för Polismyndighetens digitala kommunikation. Gruppen digital utveckling ansvarar för förvaltning och utveckling av polisens digitala kanaler. Det omfattar polisen.se och intranätet Intrapolis samt nationella externa digitala kanaler inklusive sociala medier. Gruppen består av ca 12 personer. I gruppen finns gruppchef, samordnare för externa webbplatser, intranät och för andra externa digitala kanaler samt webbutveckling. Till gruppen hör också en digital strateg samt webbredaktörer. Gruppen ansvarar också för att driva nätverk samt vissa utbildningsinsatser inom ramen för de olika ansvarsområdena.

Med totalt 3 miljoner följare på polisens alla konton i sociala medier följer ett stort ansvar att samordna och hålla ihop arbetet inom myndigheten.

Polisen ska använda externa digitala tjänster på ett sätt som inte äventyrar medborgarnas integritet eller myndighetens ansvar för att hålla uppsikt över användningen. Polisen ska också ha kontroll på den egna informationens spridning samtidigt som vi drar nytta av räckvidden i exempelvis sociala medier och finns i medborgarnas vardag med vår kommunikation.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt arbete är inriktat mot digital dialog och användning av externa digitala tjänster, som exempelvis sociala medier.
Du ska kunna utforma strategier för större digitala-kanal-projekt, kunna driva utvecklingsarbetet för de externa digitala kanalerna som används inom myndigheten samt även ansvara för samordning av polisens relationer till sociala plattformar som Facebook och Twitter med flera.
Det är också viktigt att du är insatt i den juridik som berör polisen, är säkerhetsmedveten och har hög integritet. Du har erfarenhet av att jobba i en komplex organisation, kanske en större myndighet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Ha övergripande ansvar över relationen till relevanta externa parter, exempelvis Facebook, Google, Twitter, etc.
• Stötta myndigheten inom frågor som berör sociala medier och externa digitala kanaler på en nationell nivå.
• Nationellt ägandeskap över myndighetens närvaro i externa digitala kanaler, exempelvis avtal och dylikt.
• Ta fram strategier och utveckla myndighetens arbete i sociala medier och andra externa digitala kanaler.
• Samordna myndighetens interna nätverk för sociala medier.
• Analysera och presentera resultat från olika analysverktyg, exempelvis Google Analytics, samt Twitters och Facebooks egna analysverktyg.
• Jobba i team med kommunikationsstrateger, kommunikatörer, webbutvecklare och webbredaktörer för att utveckla och förbättra det digitala arbetet inom myndigheten, både generellt och i enskilda kampanjer.
• Projektleda inom ramen av digital utveckling/sociala medier
• Löpande omvärldsanalys av bland annat digitala trender och målgrupp

KVALIFIKATIONER
• Har en högskoleutbildning inom kommunikationsområdet, digital marknadsföring eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
• Har tidigare arbetslivserfarenhet från en kommunikationsavdelning inom offentlig förvaltning
• Har kunskap eller god erfarenhet av att hantera relationer med externa parter, ex avtalsfrågor av digitala tjänster.
• Kunskap i GDPR och relevant lagstiftning kopplad till digitala tjänster.
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

• Har tidigare erfarenhet av att arbeta i projekt som inkluderar användning av ny teknik såsom AR och VR.
• Har tidigare arbetat med digitala projektledningsverktyg, ex. JIRA.
• Erfarenhet av omvärldsbevakning och utveckling av externa digitala tjänster
• Erfarenhet av styrning och samordning av en stor organisations närvaro i sociala medier.
• Kunskap eller erfarenhet av employer branding och varumärkesutveckling via digitala tjänster, både internt och externt.
• Kunskap om och erfarenhet av digitala tjänster för dialog med kunder/medborgare.

Vi söker dig som är självgående och analytiskt lag; är ansvarstagande, har ordningssinne och är resultatinriktad. Då arbetet innebär kontakter internt och externt är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och serviceinriktad. Du är tydlig i ditt budskap och har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.





ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid, dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Ansökan
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning.

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan via papperspost till Polismyndigheten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson

kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


17 januari 2024

15 januari 2024

Content & Communications Manager

Content & Communications Manager

15 januari 2024