OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sandvikens kommuns förskolor och skolor styrs främst av Kunskapsnämndens mål. De områden ur de nationella styrdokumenten som proriteras för att ge bra förutsättningar för god måluppfyllelse avseende kunskap är Ansvar och inflytande, Hälsa, Jämställdhet och Digital kompetens. Kommunens och varje enhets kvalitetsredovisning finns tillgänglig under rubriken Utbildning på www.sandviken.se tillsammans med annan information om skolan. Särskolan är en parallell skolform till grundskolan för barn och unga med utvecklingsstörning. Vi följer rekommenderade inskrivningsrutiner, vilket bl.a. betyder att barn och ungdomar med diagnoserna ADHD och/eller DAMP inte finns i Sandvikens Särskola såvida de inte har en utvecklingsstörning. Sandvikens Särskola arbetar alltid utifrån varje individs behov. Därför har vi grundsärskola och träningsskola. Vi har också klasser med autistiska elever. Fritidshem finns på alla enheter. De som arbetar på Särskolan är utbildade särskollärare, assistenter och personliga vårdare. Bland medarbetarna finns också talpedagog och konsulenter i autism, syn och hörsel samt specialgymnastik. ARBETSUPPGIFTER Gymnasiesärskolan i Sandviken har ca 30 elever. Här finns ett specialutformat naturbruksprogram och till det rekryterar vi nu två naturbrukslärare. Den ena tjänsten är en semestertjänst och den andra en ferietjänst.I tjänsterna ingår i första hand undervisning på det specialutformade naturbruksprogrammet men även undervisning på det individuella programmet och ev på verksamhetsträningen. Dessutom ingår arbete på fritids. För att få verksamheten att bli optimal för eleverna krävs att all personal, även du, är beredd att ta sig an alla "kringarbetsuppgifter" som förekommer på skolan. I mötet med eleverna måste du tänka kreativt och vara iderik då det ofta förekommer situationer som kräver hög problemlösningsförmåga. Du behöver känna till närområdet och helst ha kontakter med företagare för att öka möjligheterna att få till stånd lämpliga APU-platser för eleverna, för vilket du är med och delar ansvaret. Du är beredd att ansvara för och leda även andra kurser än inom din specialitet inom Gymnasiesärskolan. Du har ett stort ansvar för att skapa en varm och trygg atmosfär i en skola där föräldrarna med förtroende vill lämna sina barn. Du kommer i mycket hög grad att använda dig själv som verktyg, vilket gör god självkännedom och självkänsla till nödvändigheter. Arbetet innebär bl a vissa lyft och därför krävs att du har fysiska förutsättningar för det. Slutligen behöver du tycka om och vara nyfiken på olikheter för att jobba på Gymnasiesärskolan. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är naturbrukslärare, helst med vidareutbildning inom specialpedagogik med inriktning mot utvecklingsstörning och/eller autism eller har erfarenhet av arbete med utvecklingsstörda elever. Du ska vara väl förtrogen med styrdokumenten och ha intresse för skolutveckling. B-körkort är ett absolut krav. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Som lärare i Gymnasiesärskolan måste du vara ödmjuk och prestigelös i mötet med elever, föräldrar och personliga assistenter. Du kommer att ingå i ett team kring eleven tillsammans med andra pedagoger och, i vissa fall, personliga assistenter där alla är lika viktiga och bidrar på ett positivt sätt med sin kompetens. Av teamet krävs mycket god samarbetsförmåga och att alla uppskattar och tar till sig varandras kompetenser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna-Karin Broström
026-24 20 93
Lars Gottfriedson
026-241621
Petra Greisz
026-241622
Petra Greisz
026-241620
Rektor Anna-Karin Broström
026-24 20 93
Lärarförbundet Lars Gottfriedson
026-241621
LR Petra Greisz
026-241620
LR Petra Greisz
026-241622
Lärarnas Riksförbund Petra Greisz
026-24 16 20
Lärarnas riksförbund Petra Greisz
026-24 16 20