OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsens cirka 250 medarbetare arbetar med värdeorden respekt, professionalitet och öppenhet. Länsstyrelsen består av sju enheter. En av dem är Naturvårdsenheten som förvaltar våra viltstammar, skyddar och förvaltar värdefull natur och statens leder i fjällen, utfärdar tillstånd och dispenser samt bedriver tillsyn. Naturvårdsenheten består av cirka 70 medarbetare. Utöver enhetschef finns en biträdande enhetschef samt tre funktionschefer med verksamhets- och personalansvar.
Arbetsuppgifter
Du kommer att bli en viktig del av en kompetent arbetsgrupp som tar fram beslutsunderlag för tillstånd- och dispensärenden för skyddade naturområden, terrängkörning, artskydd, strandskydd, biotopskydd samt andra naturvårdsärenden kopplade till främst Miljöbalken. I arbetet ingår även att besvara externa remisser (exempelvis från regeringen eller andra myndigheter) och interna remisser från andra enheter på Länsstyrelsen. Tillsynsarbete-/planering och vägledning till exempelvis kommuner och andra är verksamhetsutövare andra viktiga arbetsuppgifter.
Kvalifikationer och meriterande
Vi söker dig som har relevant högre utbildning, exempelvis inom naturvård, miljöjuridik eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer är likvärdig.
Erfarenhet av ärendehandläggning på myndighet, särskilt miljöbalksärenden, är meriterande. Kunskap om rennäring och goda GIS-kunskaper är också meriterande, liksom god vana vid it-stödsystem.
Personliga egenskaper
Som person är du serviceinriktad och trygg i en rådgivande roll, du har en mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Du är drivande och har förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp samtidigt som du är strukturerad och kvalitetsmedveten och har en god administrativ förmåga. Du har också förmågan att prioritera och att hantera ett periodvis högt arbetstempo. Du har förmåga att se helheter, din roll i ett större sammanhang. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Då arbetet innebär resor är körkort för personbil ett krav.
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidare.
Omfattning: 100 %.
Tillträde: Snarast efter överenskommelse.
Ansökan görs via rekryteringssystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Länsstyrelsen är regeringens representant på regional nivå och har som uppdrag att utveckla länet, att verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet och att vara förvaltningsmyndighet.
Respekt, professionalitet och öppenhet är vägledande i vårt arbete och vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten, bland annat värdesätter vi kunskaper i sydsamiska.
Läs mer på vår hemsida http://www.lansstyrelsen.se/jamtland
Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd
Kontaktpersoner på detta företaget
Anita Sandell, Biträdande enhetschef
010-225 32 97
Maria Ljung Westin, Handläggare
010-225 33 48
Dick Granqvist, SACO
010-225 32 55
Gunilla Karlsson, TCO/ST
010-225 32 15
Magnus Lindow, Enhetschef
010-225 32 25
Katarina Fredriksson, Biträdande enhetschef
010-225 32 52
Simon Keskitalo, Projektledare krisberedskap
010-225 32 75
Fackliga företrädare, Nås via växel
010-225 30 00
Christina Hedin ,
010-225 32 64
Tobias Karlsson ,
010-225 34 23