Naturvårdshandläggare med akvatisk inriktning

Naturvårdshandläggare med akvatisk inriktning

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.

Tjänsten är placerad på naturskyddenheten som tillsammans med tre andra enheter finns på avdelningen för natur och miljö. Förutom naturskyddsfrågor finns andra samhällsviktiga frågor som naturvård, miljöskydd, vatten och klimat på avdelningen.

Naturskyddsenheten består för närvarande av 17 medarbetare. Enheten arbetar med skydd av värdefulla naturområden, Natura 2000, invasiva främmande arter, artskydd samt handläggning av flera olika naturvårdsärenden enligt miljöbalken och bidrar på så sätt till länets hållbara utveckling.

Arbetsuppgifter
Länsstyrelsen har en ny roll i arbetet mot invasiva främmande arter. Vi ansvarar för att samordna arbetet med att utrota och begränsa invasiva arter knutna till EU-förordningen. Detta innebär att informera om arterna och att förebygga introduktion och spridning. Det gäller både växter och djur, såväl landlevande som vattenlevande. Länsstyrelsen har även ansvar för att bekämpa invasiva arter inom skyddade områden.

Dina arbetsuppgifter blir att hålla kartläggningen över vilka invasiva arter som finns i länet och hur de påverkar vår natur uppdaterad, samt att inspirera till effektiva utrotningsåtgärder. Fokus kommer att vara på limniska och marina arter. I arbetsuppgifterna ingår också att fram strategiska åtgärdsplaner för utrotning av etablerade arter som till exempel vattenpest samt övervaka arter som hotar att etablera sig i länet. I arbetet ingår kontakter med andra myndigheter, kommuner organisationer, entreprenörer, markägare, allmänhet och media.

Den slutliga fördelningen av arbetsuppgifter kommer att göras i samband med introduktionen. Tjänsten kan komma att innebära förändrade arbetsuppgifter framöver med olika uppdrag inom avdelningens och enhetens arbetsområden.

Kvalifikationer och profil
Du ska ha


• Högskoleexamen inom limnologi, marinbiologi, akvatisk biologi eller motsvarande samt har goda kunskaper om limniska och marina arter.
• God datorvana.
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
• God kommunikations- och samarbetsförmåga.
• Vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö.
• Goda kunskaper inom GIS.
• B-körkort.

Du ska vara


• Resultatinriktad och effektiv.
• Trygg i din tjänstemannaroll.

Tidigare myndighetsarbete inom naturvård och naturskydd är meriterande. Detsamma gäller erfarenhet av handläggning av ärenden och tillämpning av miljöbalken. Har du även arbetat med upphandling och avrop från ramavtal tidigare ser vi det som positivt.

En stor del av arbetet består av olika kontakter med externa aktörer och därför behöver du ha förmåga att skapa och upprätthålla förtroendefulla relationer. Du har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra. Uppdraget utförs med en hög grad av självständighet, där du själv planerar och strukturerar ditt arbete. Du är initiativrik och har förmåga att starta upp nya aktiviteter som du driver framåt och avslutar. Du är mån om att uppnå resultat med hög kvalitet i ditt arbete. Du är ansvarstagande, noggrann, nyfiken och kan snabbt sätta dig in i nya frågor. För att klara de krav som ställs på resultat söker vi dig som är självgående, driven och uthållig.

Om tjänsten
Anställningen är en allmän visstidsanställning under ett år med möjlighet till förlängning. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag är den 7 augusti.

Information
Mer information om arbetsuppgifterna får du av enhetschef David Hansevi (tillgänglig v 31). Fackliga företrädare är Patrik Holmer (SACO) och Ulrika Schröder (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (växel).


Om Länsstyrelsen

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.

Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Södermanlands län
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 juni 2022
  • Ansök senast: 7 augusti 2022

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024