OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi!
GothNet är ett dotterbolag till Göteborg Energi som minskar avståndet mellan människor. Detta genom att vi äger och förvaltar ett öppet stadsnät där vi säljer och levererar kommunikationstjänster så att medborgare och företag i Göteborgssamhället får valfrihet och mångfald. Våra kunder är främst telekomoperatörer, offentlig verksamhet, fastighetsägare och stora företag.
I avdelning Näts uppdrag ingår planering och byggnation av all nyanläggning av optofiber. Drift och övervakning av befintligt optofibernät samt datacenter. För att lyckas med det ska verksamheten präglas av ett tydligt affärsmannaskap med fokus på kostnadseffektivitet. Som NOC-ingenjör kommer du därför att ha en viktig roll gällande utvecklingen av arbetet i NOC avseende arbetssätt, metoder, verktyg, rutiner och processer.
I rollen som NOC-ingenjör i vår NOC (Network Operation Center) övervakar du att GothNets nät, tjänster och system är tillgängliga med god funktion och hög teknisk säkerhet. Funktionen utgör GothNets primära kontaktyta för hantering av felärenden. Vid behov eskalerar du ärenden vidare till second line eller enligt eskaleringsrutin. Utöver att ansvara för first line-support, SLA-rapportering, felavhjälpning och proaktiv driftövervakning kommer du även att vara behjälplig vid uppföljning och kontakter mot kunder och servicepartners.
Tjänsten är säkerhetsklassad och innebär schemaläggning mellan 07.00 - 17.00.
Dina kvalifikationer
Som person är du serviceinriktad, ansvarstagande och kvalitetsmedveten. Du brinner för mötet med olika typer av människor och har lätt för att samarbeta. För att på bästa sätt kunna axla rollen krävs en relevant teknisk gymnasieutbildning, gärna med inriktning mot data och telekommunikation eller annan erfarenhet som bedöms som likvärdig. Du har kunskap om OPTO-fiberteknik och tjänster kopplat till OPTO-fiber. Du kommunicerar både på svenska och engelska i tal och skrift. I vår resepolicy föredrar vi kollektivtrafik eller cykel. Verksamhetsbehoven medger dock inte alltid att dessa färdsätt är rimliga alternativ därför behöver du ha körkort (B).
Meriterande är erfarenhet från drift och övervakning av data & kommunikationsnät samt praktisk erfarenhet från fiber-, IP-, transmissions- eller kabel-TV nät. Har du erfarenhet från arbete i helpdesk eller kundtjänst ser vi det som ett plus.
Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är tjänsten säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning med tillhörande registerkontroll kommer att genomföras innan anställning. Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Vem blir din chef?
I mitt ledarskap är det viktigt att visa ett stort engagemang för verksamhet och individ. Jag arbetar mycket med att ge ansvar då jag tror att detta skapar störst utveckling för individen.
Ett arbetsklimat där alla trivs och känner sig respekterade är viktigt för att en grupp skall fungera, att skapa denna laganda är därför en viktig fråga för mig. Att vi har en kultur där vi hjälper varandra för att skapa en bättre helhet är en självklarhet.
Vi lever i en värld som ständigt förändras och det är därför viktigt att vi också förändras med den. Vi måste därför ständigt jobba med att utveckla våra arbetssätt och metoder men också vår egen kompetens. Detta gör vi tillsammans där du får stora möjligheter att påverka ditt arbete.
Som ledare är det viktigt för mig att du tycker det är roligt att gå till jobbet.
- Pär-Olof Svensson, avdelningschef
Denna tjänst är placerad på vårt dotterbolag GothNet som äger och förvaltar ett öppet stadsnät. GothNet säljer och levererar kommunikationstjänster så att medborgare och företag i Göteborgssamhället får valfrihet och mångfald. Våra kunder är främst telekomoperatörer, offentlig verksamhet, fastighetsägare och stora företag.
Välkommen med din ansökan!
Göteborg Energi präglas av öppenhet och respekt för olikheter men också goda värderingar, hög miljömedvetenhet och stark vilja att lyckas. Vi arbetar för en jämn fördelning av kvinnor och män och ser gärna en spridning i etnisk och kulturell bakgrund hos personalen. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jens Nordberg, Avdelningschef
031-3464166, 0706-983886
SACO Maria Andersson Iseppi, ordförande
031-626408
Vision Svante Karlsson
031-626046, 0707-626046
Dennis Ossman, enhetschef
031 - 62 67 80, 0761-06 26 63
Pia Hellström
031-626766, 070-7626766
Vision Ulf Berndtsson, vice ordförande
031-626100, 0725-003860