Nordisk Försäljningschef till MerxTeam i Göteborg

Arbetsbeskrivning

MerxTeam har sedan starten 1984 vuxit till en av Sveriges ledande leverantörer inom restaurang- och köksprodukter. Idag ingår MerxTeam AB i en koncern som arbetar med egna produkter och varumärken, som Exxent och Xantia, vilka säljs hos utvalda återförsäljare i restaurang, detalj och profilkanalerna. Koncernen säljer också mot konsument via de egna butikerna Verner & Verner, Cordon Bleu och e-handeln Zerazza.com. Huvudkontoret är beläget i egna lokaler på Hisingen i Göteborg. Utöver detta har man ytterligare kontor i Stockholm, Oslo, Moskva och Warszawa samt ett inköpskontor med inhemsk personal i Shanghai. MerxTeam omsätter runt 175 MSEK och har ca 70 medarbetare. Läs mer på www.merxteam.com

MerxTeam står nu inför en stark tillväxt och expansion på den nordiska marknaden varpå de nu söker en resultatinriktad nordisk försäljningschef som vill vara med på resan.

ARBETSBESKRIVNING
Du har budget och resultatansvar för den nordiska verksamheten med dels ett personalansvar för försäljningsavdelningen med 7 personer vilka arbetar som KAM och field sales och dels sales supportavdelningen men 1 avdelningschef och 3 medarbetare. Du ansvarar för samtliga kategorier där fokus ligger på tillväxt för respektive segment och marknad. Du säkerställer att säljkampanjer och marknadsaktiviteter blir genomförda och klara i tid samt inom budget. Viktiga uppgifter i rollen är att lyssna in kundernas behov, stödja, coacha och utveckla ditt team med rätt teknik och verktyg. Rollen innebär en del närvaro ute på fältet i kundnära relationer tillsammans med säljorganisationen och innehåller cirka 40 övernattningar per år. Tjänsten är placerad på kontoret i Göteborg och du sitter med i ledningsgruppen och rapporterar till VD.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Driva och utveckla kategori och segment med fokus på struktur, tillväxt och lönsamhet
• Pro-aktivt driva, coacha och utveckla teamet
• Att samarbete och flöde mellan sälj och sales support optimeras
• Sambesök med säljkår
• Förädla dialog och skapa lönsam tillväxt på befintliga och nya kedjekunder
• Driva avtalsförhandlingar vad avser sortiment, kategorier, priser och villkor samt se till att de är i linje med vår övergripande produkt- och affärsstrategi
• Initiera, driva och implementera kategoriprojekt i samråd med Sortiment & Inköpsorganisationen för ökad tillväxt och lönsamhet.
• Värdera och göra kundprioriteringar och allokera resurser därefter
• Generera information om och analysera kund- och konkurrentaktiviteter
• Aktivt arbeta med sortimentstyrning för att effektivt möta kundbehov
• Genomföra budget- och forecast arbete med fokus på volym och prisutveckling
• Aktivt bevaka marknadernas trender, förändringar och konkurrenter för att säkra att lämpliga strategier implementeras och kommuniceras

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en väl dokumenterad erfarenhet av försäljning och marknadsföring, minimum 5 års erfarenhet av en ledande roll inom försäljning och vi ser gärna att du har erfarenhet av konsumentprodukter med fördel från dagligvaruhandeln där du har medverkat vid centrala avtal för större kedjor. Du har en relevant eftergymnasial utbildning och har en djup förståelse för hur försäljning sker genom insikt om kategoriutveckling samt en förståelse för omvärldstrender. Vidare har du förmågan att analysera siffror och kommunicera rätt budskap till kund för att maximera försäljningen. Du har vanan att se helheten, samtidigt som du är operativ och kan gå ned på detaljnivå för att bättre förstå utvecklingsbehov och driva affären framåt. Du är en mycket engagerad och coachande ledare med ett gediget intresse av att utveckla människor.

Du är strukturerad både som person och i arbetet samt har en affärsmässig och kundorienterad approach i allt du gör. Du är analytisk och samtidigt kreativ och har goda datorkunskaper, framförallt i Excel och Powerpoint och du har goda kunskaper i presentationsteknik och retorik. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.

VI ERBJUDER
MerxTeam är en av de ledande aktörerna inom sina produktsegment och satsar stora resurser på att ta fram nya innovativa produkter och koncept för att tillgodose marknadens behov och önskemål. Vi erbjuder dig ett utvecklande och spännande arbete i en platt organisation där möjligheten till påverkan och utveckling är stor.

ANSÖKAN
Vi samarbetar med rekryteringsföretaget Your Talent i denna rekrytering, ansök på www.yourtalent.se För ytterligare information vänligen kontakta rekryteringskonsult Johan Sjöberg på 0761-709851, johan.sjoberg@yourtalent.se

Vi arbetar med löpande urval vilket gör att vi gärna tar emot din ansökan snarast möjligt!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Your Talent AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2020
  • Ansök senast: 4 oktober 2020

Besöksadress

Södra Hamngatan 25
None

Postadress

Södra Hamngatan 25
Göteborg, 41114

Liknande jobb


25 november 2024

Försäljningschef till Midsona

Försäljningschef till Midsona

23 november 2024

22 november 2024

22 november 2024