OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Domstolsverket arbetar bl.a. med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. I Domstolsverket arbetar cirka 300 personer och myndigheten är placerad i Jönköping, med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande miljö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
Enheten för produktutveckling är en av fyra enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Avdelningen har som huvudsaklig uppgift att verka för verksamhetsutveckling på domstolarna.
Enheten för produktutveckling ansvarar för att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och deras användande av dessa stöd. Enheten har också en central roll i utvecklingen av domstolarnas elektroniska informationsutbyte med myndigheter i rättskedjan och med medborgare. Förnärvarande pågår ett intensivt utvecklingsarbete inom Rättsväsendets Informationsförsörjning (RIF) som Domstolsverket deltar i. Ett arbete som samordnas av Justitiedepartementet.
ARBETSUPPGIFTER
Till Enheten för produktutveckling söker vi nu för ett vikariat på cirka ett år en notariemeriterad jurist. Vi söker dig som vill ha ett utåtriktat arbete med möjligheter att aktivt bidra till det förändringsarbete som pågår inom Sveriges Domstolar.
Med utgångpunkt från dina erfarenheter av domstolsarbete och förståelse för domstolarnas verksamhet kommer du att ha rollen som verksamhetsutvecklare. Du kommer att ta fram och formulera domstolarnas behov och krav på det nuvarande och framtida verksamhetsstödet men också delta i utvecklingen av domstolarnas arbetssätt och rutiner. I arbetet ingår också stödja förvaltningen av verksamhetstödet genom kunskaper av domstolarnas verksamhet. Du kommer att samarbeta med medarbetare med såväl juridisk som teknisk kompetens. Arbetet bedrivs mestadels i projektform. Som verksamhetsutvecklare kommer du också att arbeta med rent juridiska frågor såsom att analysera förslag på författningsförändringar i syfte att klargöra vilken påverkan förslagen kommer att få för Sveriges Domstolar utifrån ett verksamhetsstödsperspektiv.
Arbetet innebär externa kontakter med såväl representanter från Sveriges Domstolar som med andra myndigheter som domstolarna samverkar med. De projekt som du kommer att ingå i har som uppgift att utveckla ”Ny rapportering av brottmålsavgörande” samt ”En effektivare hantering av digitala dokument” inom Sveriges Domstolar.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har notariebehörighet med erfarenheter från allmän domstol och ett intresse för frågor som rör verksamhetsutveckling med inriktning mot verksamhetsstöd. Arbetet kräver att du som person är analytisk och problemlösande. Du har lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men är också självständig, drivande, noggrann och tar egna initiativ. Du trivs i en miljö som präglas av nytänkande och kreativitet.
ÖVRIGT
Placeringsort är i första hand Jönköping, alternativt Göteborg. Resor kan förekomma med 1-2 dagar i veckan. Ange önskad placeringsort i din ansökan. Tillträde snarast möjligt enligt överenskommelse.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg
036-15 55 93
Viveca Falk
036-15 53 80
Henrik Rosell
036 – 15 53 77
Pia Kopp
036 – 15 53 86
Karin Klahr
Henrik Rosell
036-15 53 77
Markus Erlandsson
0705-35 96 02
Anna Widing-Torstensson
0734 - 60 61 71
Kjell-Åke Nilsson
0708-35 96 80
Marina Lindgren Sand
0708-29 62 70