Nu söker vi en engagerad och driven redovisningsekonom till Vård- och omsor

Nu söker vi en engagerad och driven redovisningsekonom till Vård- och omsor

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du stödja förvaltningen i löpande redovisning och bokslut utifrån en styrmodell som tillämpar tillitsbaserad ledning och styrning? Kan du driva förenkling och effektivisering av arbetsmoment med hjälp av ny teknik som RPA? Kan du pedagogiskt förklara sambandet mellan rättvisande redovisning och ekonomisk intern kontroll? I så fall kanske du är vår nya redovisningsekonom.

Som redovisningsekonom inom Vård- och omsorg arbetar du tillsammans med förvaltningens redovisningsansvariga. Arbetsuppgifterna består bland annat av:
• Löpande redovisning
• Kundfakturering/debitering, avstämningar och periodiseringar
• Leverantörsreskontra inkl. Proceedoadministration
• Månadsbokslut, delårsbokslut och årsredovisning
• Intern kontroll
• Genomföra introduktioner och utbildningar
• Övriga arbetsuppgifter som är vanligt förekommande på en ekonomienhet

Ekonomienheten arbetar för att förvaltningen ska ha en god ekonomisk hushållning i alla verksamheter oavsett om verksamheteten bedrivs i egen drift, extern regi eller utifrån lagen om valfrihet. Förutom en stödjande roll till cheferna, ansvarar enheten också för att leda, utveckla och samordna ekonomiprocesserna budget, uppföljning och bokslut.
Idag arbetar elva medarbetare på Ekonomienheten som leds av förvaltningens ekonomichef.

Vi söker nu en redovisningsekonom som är intresserad av att vara aktiv i sin omvärldsbevakning inom redovisningsområdet och medverka i olika former av samverkan och utvecklingsinitiativ både inom förvaltningen och i nätverk över staden.

I din roll som redovisningsekonom bidrar du genom ditt engagemang och ansvarstagande till utvecklingen av nämndens och stadens vård- och omsorgsverksamhet. Du kommer att bli en del av ett tryggt och kompetent team med utrymme att arbeta både självständigt och tillsammans med andra samt ha goda möjligheter att utveckla din kompetens.

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har en treårig högskoleutbildning inom ekonomiområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har en högskoleutbildning inom offentlig förvaltning.

Du ska ha goda kunskaper i Office365, särskilt avseende Excel. Det är meriterande om du har kunskaper i Mölndals stads IT-stöd inom ekonomiområdet: Hypergene, Unit 4 ERP och Proceedo.

Du utrycker dig väl i tal och skrift samt har erfarenhet av självständigt arbete med budget, uppföljning, bokslut i offentlig verksamhet och förmågan att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat, metodiskt och ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Vidare har du en förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.

Låter detta som en tjänst för dig?
Varmt välkommen med din ansökan.
Urval och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden!

Utifrån behov i verksamheten kan enheten komma att tillsätta två tjänster.


ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm

Huseina Kamrudin

Mariette Petric

Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson

Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95

Sammanfattning

Besöksadress

Göteborgsvägen 7 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


26 november 2024

Junior Accountant - Student

Junior Accountant - Student

26 november 2024

Redovisningsekonom med internationell inriktning

Redovisningsekonom med internationell inriktning

26 november 2024