OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20232759
Arbetsuppgifter
År 2023 trädde nya lagändringar i kraft gällande stärkt rätt till personlig assistans, vilket innebär att enheten för personlig assistans behöver utöka under 2024. Därför söker vi nu en sektionschef som vill arbeta med oss för att driva personlig assistans i Malmö Stad.
Vi är ett handlingskraftigt team med ett positivt arbetsklimat där vi stöttar varandra och tillsammans driver arbetet och verksamheterna mot uppsatta mål.
Som sektionschef har du ansvar för ett antal brukarärende med tillhörande personal. I uppdraget arbetar du med daglig ledning och styrning av arbetet och har ansvar för bemanning, personal, verksamhets- och kvalitetsutveckling, arbetsmiljöfrågor och ekonomi. I arbetet ingår många brukar- och anhörigkontakter. Stort fokus ligger alltid på att brukaren ska få möjlighet att leva ett så självständigt liv som möjligt varpå brukarinflytande genomsyrar våra verksamheter.
Du arbetar nära dina kollegor och tillsammans strävar vi för att ge en bra kvalitet till Malmöbon utifrån lagrummen LSS, SoL och HSL. För pågående insatser har du ansvar för att dokumentation, genomförandeplaner och avvikelser hanteras av medarbetarna enligt rutiner.
Du blir en viktig del i enhetsgruppen som består av 8 sektionschefer, 2 omsorgspedagoger, 2 administrativa stödpersonal, 1 verksamhetscontroller och 1 enhetschef. Du har stort stöd i ditt uppdrag från chef och kollegor samt från förvaltningens stabsavdelningar såsom te.x. ekonomi och HR.
Kvalifikationer
Vi söker dig med universitets/högskoleexamen om minst 180hp med inriktning mot beteendevetenskap, hälsa, samhälle eller annat likvärdigt. Har du chefs- eller ledarutbildning är det meriterande.
Vi ser gärna att du har tidigare chefs- och ledarerfarenhet där personal-, arbetsmiljö- och budget varit en del av uppdraget. För att vara aktuell ska du ha erfarenhet från en verksamhet inom LSS, SoL, socialpsykiatri, personlig assistans eller hemtjänst.
Din syn på ledarskapet kännetecknas av ett stort engagemang för ditt uppdrag, brukarna och dina medarbetare. Som person är du flexibel och har lätt att förhålla dig till ändrade omständigheter. Vidare får du energi av att det ibland sker snabba förändringar vilket skapar omväxlande arbetsdagar. Att vara strukturerad är en förutsättning då uppdraget innehåller planering och uppföljning, har du även tidigare arbetat med bemanning och schemaläggning ser vi det som meriterande.
För att lyckas i uppdraget behöver du ha en ekonomisk förståelse samt en god analytisk förmåga och eftersom våra insatser är intäktsfinansierade är det meriterande om du arbetat i liknande verksamheter tidigare.
En god datorvana där du ser administrativa- och digitala system som ett verktyg i arbetet är en förutsättning för att kunna hantera stora delar av arbetsuppgifterna. Du uttrycker dig tydligt och välformulerat i både tal och skrift på svenska.
Vi söker dig som är trygg, har personlig mognad, är självständig och har ett prestigelöst förhållningssätt med vilja att samarbeta.
Om arbetsplatsen
I enheten för Personlig assistans ligger all kommunalt utförande av assistans samlat i olika sektioner. Detta bidrar till att vi kan ha fullt fokus på utveckling samt kunskap och kvalitet för verksamheten och Malmöbon. Du sitter tillsammans med dina chefskollegor, varpå det finns möjlighet att träffa sina kollegor för samarbete och utbyte varje dag. Enheten präglas av en god kollegial samanhållning, där alla hjälper till och stöttar upp. Så kom och bli en del av vårt gäng!
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
I denna rekrytering använder vi oss av löpande rekrytering.
Den här tjänsten är en utökning av enheten vilket innebär att uppdraget och placeringen kan komma att ändra sig i framtiden efter verksamhetens behov.
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98