OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hemsjukvård.
Nu söker vi en stödassistent till Måldomargatans servicebostad med stort engagemang och driv för att skapa meningsfullhet i vardagen för våra brukare.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innefattar arbete både i brukarens hem och aktiviteter ute i samhället. Tillsammans med övriga kollegor och stödpedagog kommer du ansvara för planering och utveckling av verksamheten. I arbetet ingår att motivera brukarna i deras vardag. Det kan vara att stimulera till kontakter utanför bostaden och skapa förutsättningar för en berikande fritid. I arbetet ingår även mer praktiska uppgifter som att stödja brukarna med omvårdnad, städ, tvätt, matlagning och att hjälpa till vid myndighetskontakter eller med sjukvårdskontakter.
Som stödassistent arbetar du i nära samarbete med stödpedagog, men du förväntas också vara självgående och kunna ta eget ansvar samt hålla i planering runt den/de brukare som du är kontaktperson för.
Som stödassistent gör du det möjligt för våra brukare att utvecklas och växa. I vårt arbete utgår vi från ett lågaffektivt förhållningssätt i alla situationer
I ditt uppdrag som stödassistenter ingår det att stötta de boende i vardagen genom att skapa en begriplig, hanterbar och meningsfull tillvaro samt att arbeta förebyggande och strukturerat. Du ger ett professionellt stöd genom att stärka brukaren i sin vardag och skapar förutsättningar till utveckling och ett självständigt liv - allt arbete har sin utgångspunkt från brukarens individuellt upprättade genomförandeplan. Du bör därmed även känna dig trygg i att arbeta med social dokumentation i Treserva samt att, med hjälp av stödpedagog, följa upp och revidera genomförandeplaner och arbetsbeskrivningar.
Du kommer även ha kontakt med brukarnas nätverk och du samverkar med skola, daglig verksamhet, förvaltare/god man, föräldrar och andra närstående.
Vi arbetar med årsarbetstid och använder TimeCare planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman. Behovet anpassas kontinuerligt efter verksamhetens behov vilket innebär att du ska vara inställd på att behöva arbeta både dag, kväll och helg och jour.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha adekvat utbildning som stödassistentutbildning, vård- & omsorgsprogrammet, barn och fritid, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Goda kunskaper i svenska i tal & skrift samt goda datakunskaper då det förekommer administrativa uppgifter.
Ett krav för anställning är tidigare erfarenhet av att ha arbetat med personer med autismspektrumtillstånd (AST), demens och utvecklingsstörning. Du behöver dessutom ha kunskaper inom lågaffektivt bemötande (LAB), tydliggörande pedagogik samt god förmåga att kunna omsätta denna kunskap i det praktiska arbetet med den enskilda brukaren.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!
I denna rekrytering kommer vi att påbörja intervjuer och urval löpande, vi ser därför fram emot din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm
Huseina Kamrudin
Mariette Petric
Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson
Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95