OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hemsjukvård.
Brännåsvägen 15 är en servicebostad med 7 lägenheter belägen i vackert villaområde i Rävekärr.
I servicebostaden bor personer i egna lägenheter med tillgång till gemensamma utrymmen. Vi erbjuder dig ett varierande, aktivt och stimulerande arbete med arbetstider som är förlagda till dagtid, kvällar och helger.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en stödpedagog som har en samordnande funktion och som har ett stort engagemang och hjärta för sitt arbete, samt bred kunskap om personer med socialpsykiatriska behov.
Som stödpedagog med samordnande roll arbetar du i nära samarbete med stödassistenter och enhetschef och följer beslut och överenskommelser, men förväntas också hålla i planering runt den/de brukare samt ta stort ansvar för verksamhetens utveckling.
Stödpedagogen arbetar på uppdrag från enhetschef för att säkerställa enhetens kvalitetsarbete genom att ta fram och implementera arbetssätt, metoder och rutiner. Som stödpedagog metod vägleder du arbetsgruppen på enheten och vi ser att du har ett lösningsfokuserat förhållningssätt.
Stödpedagogen säkerställer att genomförandeplanen/dokumentationen håller den kvalitet och följer de lagar och riktlinjer enligt Socialstyrelsen och Mölndals stads rutiner. Stödpedagogen ska aktivt arbeta med den sociala dokumentationen som utförs i IT-verktyget Treserva. Som stödpedagog har du ett övergripande ansvar att främja ett gott samarbete med alla nyckelpersoner runt brukaren för att tillförsäkra brukaren en god omvårdnad, stöd och service. Du medverkar också och är delaktig i stödpedagogsnätverket i respektive område inom funktionsstöd med metodutvecklare och andra stödpedagoger.
I ditt uppdrag som stödpedagog med samordnande funktion kommer du att vara schemaansvarig Timecare-administratör, jobba med bemanning och administration i nära samarbete med enhetschef.
Som stödpedagog kommer du ge de boende stöd i vardagen och arbeta förebyggande genom att skapa en förutsägbar, hanterbar och begriplig tillvaro genom att arbeta med tydliggörande pedagogik och individuella anpassningar.
Du ger ett professionellt stöd genom att arbeta med IBIC (individens behov i centrum) för att skapa förutsättningar till delaktighet och självständighet; allt med utgångspunkt i brukarens individuellt upprättade genomförandeplan.
Vi arbetar med årsarbetstid och använder TimeCare planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman. Behovet anpassas kontinuerligt efter verksamhetens behov, vilket innebär att du ska vara inställd på att arbeta både dag, kväll och helg.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du är utbildad stödpedagog, gärna socionom eller beteendevetare, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Som person är du pedagogisk, har god kommunikativ förmåga, en god samarbetsförmåga, samt har ett professionellt och ödmjukt bemötande. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du har goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift.
Då det förekommer administrativa uppgifter är det meriterande om du har goda dator- och administrativa kunskaper.
Det är önskvärt om du har tidigare erfarenhet inom socialpsykiatri.
Framför allt tycker du att det är roligt och stimulerande att arbeta med människor!
ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm
Huseina Kamrudin
Mariette Petric
Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson
Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95