OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu utökar vi med två enhetschefer då Eskilstuna kommun ska ha all hemtjänst i egen regi. Område ordinärt boende ansvarar för hemtjänst, larm- och nattpatrull, dagverksamhet för personer med demenssjukdom och den förebyggande verksamheten.
Är du en person som trivs med att arbeta i en miljö som är föränderlig och utmanande, både på kort- och långsikt. Som tillsammans med andra vill driva utveckling och nytänkande med brukarna i fokus. Och samtidigt skapa trygghet och stabilitet och de bästa förutsättningarna för dina medarbetare att utföra ett kvalitativt arbete? Läs vidare, för det kanske är den här utmaningen som du letar efter.
Inom Eskilstuna kommun är målet att ta hand om våra äldre på ett kvalitativt och respektfullt sätt, att underlätta så att de har möjlighet att bo hemma så länge som möjligt och ha en meningsfull fritid. För att lyckas fokuserar vi på att kontinuerlig förändra och utveckla våra verksamheter.
Några av de områden som vi arbetar med idag är välfärdsteknologi, digitalisering, ett rehabiliterande arbetssätt och arbetssätt utifrån kompetensförsörjning. I ett led att förenkla kompetensförsörjningsinsatser har vi till exempel redan börjat med att separera service- och omvårdnadsinsatser. Det pågår också flera projekt inom vård- och omsorg som kommer oss till del. Som exempel kan vi nämna projektet SPRÅKA som handlar om att öka medarbetarens kunskaper i svenska språket och därmed skapa bättre förutsättningar för exempelvis dokumentation. Vidare ingår vår förvaltning i en forskningsstudie inom psykosocial arbetsmiljö.
Det är viktigt för oss att du som enhetschef får utvecklas och har stöd i din roll. För att ge dig en bra start så medverkar du i kommunens introduktionsprogram för nya chefer. Du kommer att jobba nära en annan enhetschef inom ordinärt boende. Du ingår också i vår chefsgrupp tillsammans med med övriga enhetschefer och avdelningschefer, vilket innebär att du har nära till kollegialt stöd, bred kunskap och stora möjligheter till erfarenhetsutbyte. Som stöd i verksamhetens drift finns en gruppledare som du har ett nära samarbete med. Andra områden som du har stödfunktioner inom är ekonomi, HR och utveckling/kvalité.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef för ordinärt boende ansvarar du för att driva personalfrågor som personalförsörjning, kompetensutveckling och arbetsmiljö samt ansvara för verksamhetens ekonomi med budgetarbete och resultatuppföljning. Enhetschefen ansvarar för ca 30 medarbetare som jobbar med service- och omvårdnadsinsatser. Stort fokus under det kommande året kommer vara att utveckla kompetensen och hur man kan arbeta effektivare och förebyggande.
Målsättningen inom vår verksamhet är att omvärldsbevaka och att hitta nya verktyg inom välfärdsteknologi och digitalisering, vilket innebär att du behöver vara intresserad, komma med idéer och vara orädd att prova nytt. En annan viktigt del är att bedriva ett systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete där uppföljning och analys av verksamhetens resultat i nationella och lokala kvalitetsundersökningar ingår.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med motsvarande 120/180 hp inom verksamhetsområdet eller liknande som enligt arbetsgivaren anses vara relevant för tjänsten.
För att lyckas i den här rollen är det en stor fördel om du har arbetslivserfarenhet inom vård och omsorg och/eller har aktuell erfarenhet av att arbeta som chef under de senaste fem åren. Har du erfarenhet av att arbeta som chef inom vård och omsorg främst inom hemtjänst är det meriterande. Utbildning i organisation och ledarskap är meriterande. Det är en stor fördel om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi vill att du har erfarenhet av att driva förändringsarbeten i din nuvarande eller tidigare tjänst. Du har god datavana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Då tjänsten kan innebära att man har sina medarbetare på olika arbetsställen är körkort en fördel.
Vi söker en förtroendeingivande och inspirerande ledare. Du är en modig ledare som vågar leda i både med- och motgångar. Du har förmågan att skapa förutsättningar för arbetsglädje och delaktighet hos dina medarbetare. Ditt positiva och engagerande förhållningssätt sprider sig till både dina medarbetare, kollegor, brukare och andra aktörer.
För att lyckas i denna ledarroll behöver du vara trygg i dig själv och ha förmåga att framgångsrikt skapa goda och förtroendefulla relationer på ett lyhört, engagerat och prestigelöst sätt. Du trivs med att arbeta mot uppsatta mål, ha en god planering samt en helhetssyn där du har förståelse för hur olika händelser påverkar varandra. På ett smidigt och flexibelt sätt kan du anpassa dig till rådande omständigheter samtidigt som du vågar utmana och stå för dina åsikter och beslut. Du vill vara delaktig i en lärande organisation där du använder dig av kollegors och medarbetares kompetens och själv bidrar med dina egna kunskaper.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Bifoga gärna eventuella examensbevis och betyg i din ansökan.
Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i biståndskontor, utförare och fem stabsenheter ekonomi, HR, kvalitet, utredning samt nämnd- och ledningskansli.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen märkt Rekryteringsenheten eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D.