OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Tomelilla kommun har samordnat servicen till invånare, besökare och företagare genom ett kontaktcenter, Tomelilla direkt. Syftet är att skapa en väg in till kommunens alla olika verksamheter. Tomelilla direkt är ett nav som även utgör en viktig del i digitaliseringen av den kommunala förvaltningen. Enheten består för närvarande av 8 personer (1 enhetschef, 1 administratör och 6 kommunvägledare) och en dag i veckan får vi besök av energi- och klimatrådgivaren som vi delar med några av våra grannkommuner.
ARBETSUPPGIFTER
Att arbeta i Tomelilla direkt innebär omväxling. Samtliga kommunvägledare arbetar med generella arbetsuppgifter såsom att bemanna vår reception, besvara samtal samt arbeta i vårt kundtjänstsystem, Zendesk, och i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem, Evolution. Vi planerar också att utöka våra kontaktvägar med att erbjuda möjlighet att chatta med oss.
Utöver generalistuppdragen så har varje kommunvägledare ett eller två specialistuppdrag där de har fördjupad kompetens inom olika områden. De område som vi nu söker förstärkning till är;
• Handläggning av de kommunala dödsboärendena, där vi ansvarar för tillfällig dödsboförvaltning, dödsboanmälan och bistånd till begravning.
• Budget- och skuldrådgivning där vi bland annat hjälper personer att göra budget samt stötta skuldsatta i att komma tillrätta med sin situation. Detta exempelvis genom att förhandla om avbetalningsplaner eller söka skuldsanering.
• Samarbete med vår bygglovsenhet där vi bland annat kommer att registrera all deras inkommande post i deras ärendehanteringssystem ByggR.
KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten ska ha universitets- eller högskoleutbildning inom relevant område som exempelvis juridik, samhällsvetenskap, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi ser det som ett krav att du har erfarenhet från serviceverksamhet eller kundtjänst samt myndighetsutövning. Även erfarenhet av arbete med digitala systemverktyg krävs för tjänsten. Erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet, budget- och skuldrådgivning, kommunal dödsbohandläggning och registrering i kommunala ärendehanteringssystem är meriterande.
Uppdraget kräver att du har en mycket god kommunikativ förmåga och social kompetens. Du behöver ha ett kvalitets- och lösningsorienterat förhållningssätt, du är strukturerad i ditt arbete och har förmågan att prioritera. Du trivs med omväxling, att tidvis arbeta i högt tempo samt har ett intresse för digital utveckling.
För att lyckas i rollen behöver du ha mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Kunskaper i andra språk ser vi som meriterande.
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Tomelilla kommun samarbetar med nätverket Tandemrekrytering Österlen. Mer information finns på www.tomelilla.se
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Utvecklingschef Helena Berlin
0417-182 17
Personalchef Maria Wihlborg
Tf personalchef Anna Löfvall