Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att leda arbetet på vår enhet Solvenstillsyn? Då kan det här vara jobbet för dig.
Om jobbet
Som enhetschef på Solvenstillsyn arbetar du med fokus på att samordna enhetens arbete med regelgivning, policyfrågor, tillståndsärenden och hållbarhet/klimatrisker. Du har direkt personalansvar för enhetens medarbetare. Du deltar i områdets tillsyns- och ärende kommittéer samt i Tillsynsrådet. Du samarbetar med relevanta motparter på övriga områden. I rollen ingår även att bistå avdelningschefen med den övergripande ledningen av avdelningen samt att ingå i Försäkringsområdets ledningsgrupp.
I din roll som chef leder, stöttar och skapar du goda förutsättningar för dina medarbetares resultat och utveckling, bland annat genom tydliga mål och löpande uppföljning. Du utvecklar verksamheten strategiskt och långsiktigt utifrån FI:s övergripande mål samt verkar för helheten och samarbete över verksamhetsgränser.
Vi förutsätter att du har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och av att utvecklas i din roll som ledare. Vi erbjuder dig ledarskapsutbildning för att ge dig förutsättningar att lyckas i ditt ledarskap
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har akademisk examen inom ekonomi, statistik, matematik eller matematisk statistik
• har erfarenhet av samordning av gransknings eller analysarbete
• har erfarenhet av ledarskap
• har djup kunskap inom något eller flera av marknadsrisk och investeringar, kapitalbas eller försäkringstekniska avsättningar och kapitalkrav för försäkringsrisker
• har förståelse för vilka risker som påverkar ett försäkringsföretags/tjänstepensionsföretags finansiella ställning.
Det är meriterande om du
• har utbildning inom ledarskap
• har erfarenhet av hantering av tillståndsansökningar
• tidigare har arbetat i en liknande chefsroll
• har kunskap om interna processer kring tillsyn av och tillståndsgivning för försäkringsföretag.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• agera och ta beslut när det behövs
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.
Om oss
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/arbeta-pa-fi/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Per Jakobsson, Avdelningschef, 08-408 982 11
Sista ansökningsdag:
2024-12-11
#LI-DNI
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372