OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss får du chansen att jobba med unika system som verkligen har betydelse för framtiden. Vill du bidra till samhällsnytta på en arbetsplats med engagerade och stöttande kollegor? Då är Transportstyrelsen arbetsplatsen för dig.
Nu söker vi dig som vill vara med och skapa innovativa och hållbara lösningar för den bästa tänkbara lösningen för användaren.
Vi står just nu inför ett av våra mest spännande utvecklingsuppdrag och det största i myndighetens historia. Vi ska börja bygga ett nytt, modernt och robust vägtrafikregister – ett samhällsviktigt system som måste vara tillgängligt dygnet runt och året om för att försörja myndigheter, branscher, företag och medborgare med information om fordon, dess ägare och körkortsinnehavare.
Därför behöver vi bli fler och förstärka med en rad olika kompetenser främst inom IT och verksamhetsutveckling. Närmaste året ser vi ett behov att rekrytera omkring 100 nya medarbetare och följande år är det samlade behovet lika stort.
Om jobbet
Som kravanalytiker på Transportstyrelsen är du med i utvecklingen av effektiva, smarta och hållbara lösningar för det svenska samhället. Du blir en värdefull kollega i ett skickligt agilt utvecklingsteam bestående av erfarna utvecklare och testare som arbetar brett med alltifrån kravförståelse, design och implementation till testautomatisering och automatiserade driftsättningar.
Du kommer att
• vara med i arbetet att verksamhetsmodelleringen blir till kravspecifikationer
• ingå i ett agilt team
• delta i workshops
• få förståelse för verksamheten och dess processer och verksamhetsmodeller
• vara med och granska och kvalitetssäkra kravrelaterad dokumentation
• vara delaktig i verifieringen av verksamhetens behov.
Vad kan vi erbjuda dig?
Hos oss kan vi erbjuda dig samarbete, gemenskap, kunskap och glädje. Du har tillsammans med dina ambitiösa och trevliga kollegor, stora möjligheter till kompetensutveckling och många interna karriärmöjligheter. Hos oss finner du en god gemenskap och viljan att tänka framåt.
Transportstyrelsen har en stark värdegrund där såväl professionell utveckling som personlig hälsa ryms. Inom friskvård erbjuder vi bland annat friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme på arbetstid. Hos oss är en bra balans mellan arbete och privatliv viktigt, därför erbjuder också bra semesteravtal samt flexibla arbetstider som gör att du kan få en bra balans mellan arbete och fritid.
Du måste ha
• en akademisk examen inom IT-området eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• viss arbetslivserfarenhet av kravarbete primärt med inriktning mot IT eller erfarenhet från studier kopplat till kravanalys, exempelvis kravutbildning/kravcertifiering
• god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• certifiering enligt IREB och/eller REQB
• erfarenhet av att leda workshops
• arbetat med process- och informationsmodeller
• erfarenhet av agila metoder.
Vi vill att du
• har ett starkt intresse att lära dig nytt och vill fortsätta utvecklas i inom området
• har ett engagemang och en vilja att utveckla idéer som ger nytta för våra medborgare
• har god analytisk förmåga
• är öppen, har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer
• Är kommunikativ och lyhörd.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering vid någon av myndighetens verksamhetsorter: Norrköping, Örebro, Borlänge, Stockholm, Arjeplog, Visby, Kristianstad, Göteborg, Härnösand, Malmö, Mariestad eller Umeå. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Vissa tjänster kommer att placeras i säkerhetsklass och säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer då att genomföras.
Vid frågor, välkommen att kontakta sektionschef Maarit Bergdahl, före jul och efter trettonhelgen, 010-495 53 73, maarit.bergdahl@transportstyrelsen.se.
Saco, Peter Tang och ST, Axel Frick nås, före jul och efter trettonhelgen, via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-11561. Vi behöver din ansökan senast den 16 januari 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning It
Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Norrköping.
Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.