OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.
Vi söker nu en nyhetsredaktör till kommunikationsenheten.
Kommunikationsenheten ansvarar för myndighetens externa och interna kommunikation. Vi är inne i en utvecklingsfas där den redaktionella samordningen av kommunikation i egna kanaler, sociala medier och myndighetens medierelationer är en viktig framgångsfaktor. Vi ser därför att en nyhetsredaktör är en nyckelspelare i vår resa framåt. Kommunikationsenheten har idag ett tiotal medarbetare och leds av myndighetens kommunikationschef.
Dina arbetsuppgifter
I nära samarbete med kommunikationschefen leder och utvecklar du produktion och publicering av relevant innehåll med hög kvalitet i rätt kanal vid rätt tillfälle för att skapa en sammanhållen och relevant bild av Riksantikvarieämbetet såväl externt som internt. Du har ett samordningsansvar för nyhetsflödet på intranätet, externa webbplatsen och i våra sociala mediekanaler vilket innebär att du ansvarar för den myndighetsgemensamma publiceringskalendern samt leder och fördelar det redaktionella arbetet.
Rollen är av både strategisk och operativ karaktär och du jobbar kontinuerligt med att såväl utveckla som producera innehåll i Riksantikvarieämbetets kanaler tillsammans med medarbetarna. Du hanterar den dagliga nyhetsvärderingen och prioriteringen av reaktiva och proaktiva nyheter. Du planerar även produktion och publicering av nyheter tillsammans med sakägare i verksamheten. Vidare ansvarar du för att nyhetsarbetet prioriteras utifrån gällande verksamhetsstyrning och beslutade inriktningar för kommunikationen. Du värnar ett teambaserat arbetssätt och verkar för en god arbetsmiljö men har inte personalansvar.
Din kompetens
Vi vill att du har akademisk utbildning inom kommunikation eller journalistik.
Du har minst fem års aktuell erfarenhet av att planera, producera och samordna innehåll i flera kanaler.
Du har erfarenhet av att leda och fördela arbetet i en redaktionell miljö.
Du är en duktig skribent med mycket god kommunikativ förmåga.
Du har erfarenhet av att arbeta i en myndighet, en kunskapsorganisation eller liknande verksamhet.
Det är meriterande om du har erfarenhet av kulturarvssektorn, dess aktörer och förutsättningar. Det är också meriterande om du arbetat som redaktör samt har erfarenhet av att agera ledningsstöd i kommunikationsfrågor.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Placeringsort är Visby och vi erbjuder möjlighet till distansarbete till viss del av din arbetstid.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2022-06-16. Märk din ansökan med refnr RAÄ-2022-1593.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000