Objektledare Digitalisering och utveckling

Arbetsbeskrivning

Förvaltningen ansvarar för stöd till verksamheterna inom områdena ekonomi och kvalitet, tillväxt och näringsliv, HR och kommunikation, digitalisering och utveckling, juridik och informationssäkerhet, kansli och kontaktcenter. Tillsammans ger vi stöd till verksamheterna i kommunen, ansvarar för strategiska uppdrag och ger service till våra invånare.



Beskrivning
Skara kommun befinner sig mitt i en spännande digitaliseringsresa där vi använder modern teknik för att förbättra arbetssätt och utveckla kommunens verksamheter.

Vi vill förbättra tillgängligheten och servicen för kommunens invånare, företagare och besökare genom att effektivisera och digitalisera processer. Digitaliseringen och det ökande beroendet av väl fungerande IT-stöd gör att kommunen behöver förbättra sin förmåga inom området systemförvaltning. I Skara pågår etablering av förvaltningsobjektet Omsorg till vilket vi söker en objektledare verksamhet. På sikt kan tjänsten komma att omfatta fler kommuner inom V6-samarbetet, som inkluderar Lidköping, Skara, Vara, Götene, Essunga och Grästorp.
Vill du vara med och bygga upp en förvaltning som stödjer framtidens IT-stöd? Vi söker nu en driven och engagerad objektledare som vill bli en del av vårt dynamiska team. Ta chansen att bli en del av en modig organisation som satsar på framtiden. Välkommen att forma framtiden med oss!

Arbetsuppgifter
Som objektledare är du ansvarig för att det digitala stödet är tillgängligt för användarna och levererar nytta över tid. I förvaltningsobjektet Omsorg ingår verksamheter kopplade till framför allt Socialtjänstlagen, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt Hälso- och sjukvårdslagen. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för att utarbeta och genomföra en plan för utveckling och underhåll för de i objektet ingående IT-komponenterna. Du arbetar på uppdrag av en objektstyrgrupp och har både en samordnande och verkställande roll i förhållande till objektägare, styrgrupp för verksamhet samt andra roller inom objektet såsom systemspecialister och IT-objektledare.

Exempel på arbetsuppgifter:

· skapa förvaltningsplan för objektet utifrån framkomna behov och övergripande strategier

· helhetsansvar för samordning av verksamhetens behov av IT-stöd och för att det stöd som finns är användbart, aktuellt och relevant samt att lagar och interna riktlinjer följs

· prioritera, besluta och genomföra inom ramen för förvaltningsplanen

· säkerställa support och användarstöd

· samordna och leda möten

· samordna uppdrag och aktiviteter med andra objekt och projekt

· skapa beslutsunderlag i relation till ekonomi och budgetarbete

· följa upp kostnader

· hantera leverantörskontakter och avtalsuppföljning

· Omvärldsbevaka

Tjänsten är placerade på den centrala enheten Digitalisering och utveckling

Kvalifikationer
 Vi söker dig som har en akademisk examen, gärna med systemvetenskaplig inriktning eller motsvarande kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig

· kompetens inom objektledning/systemförvaltning

· kunskap om verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering

· kunskap om omsorgsverksamhet

 Positivt är även om du har erfarenhet av:

· budgetarbete, kostnadsuppföljning och avtalshantering

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och det vi söker är förmåga att:

· vara lyhörd, kommunikativ och prestigelös

· arbeta drivande och självständigt

· skapa ordning och struktur i arbetet

· arbeta resultatorienterat och långsiktigt

· samordna helhet och detaljer i relation till verksamheternas behov

· kommunicera väl i tal och skrift

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Villkor
Anställningarna är tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Urval kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Intervjuer kommer att hållas den 15-16/1





Förmåner

Med Skara kommun som arbetsgivare får du ett friskvårdsbidrag, i många roller tillämpar vi flexibel arbetstid med goda möjligheter till distansarbete och tillitsbaserad ledning och styrning. Vi har under flera år arbetat strategiskt med hållbart yrkesliv, som betyder att vi kan erbjuda en arbetsplats där det finns goda utvecklingsmöjligheter, balans mellan fritid och arbete och hållbarhet genom hela arbetslivet. Vi förstår att kompetensutveckling är en viktig del för att du ska trivas i takt med samhällets förändringar. 


Om Skara kommun

I Skara kommun arbetar ungefär 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge våra invånare så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, parker, kost, miljö, kultur, fritid och mycket mer. Vi arbetar tillsammans mot FN:s globala mål, som handlar om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.  


Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen. Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. 


Vill du veta mer om Skara kommun, kan du hitta information på http://www.skara.se


Skara kommun är en del av Skaraborg, vill du veta mer om livet i Skaraborg, läs här https://www.livetiskaraborg.se/

Sammanfattning

Liknande jobb


26 november 2024

Project manager

Project manager

26 november 2024

26 november 2024