Objektledare digitalt lärande

Objektledare digitalt lärande

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att göra vardagen enklare för örebroarna? I Örebro kommun befinner vi oss i en expansiv fas där vi ställer om för att leverera service till våra medborgare på smartare sätt. 

Örebro kommun söker nu, för området Digitalt Lärande, en driven och erfaren objektledare.
Vi söker dig som har kunskap och erfarenhet av en liknande roll och vill bidra i ett utvecklingsarbete där prestigelöshet och ett pragmatiskt förhållningssätt möjliggör en bättre och effektivare systemförvaltning. 

Om du vill vara med på vår digitala resa är du välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Som objektledare leder, styr och följer du på ett professionellt sätt upp systemförvaltningsorganisationens uppdrag. Inom givna ramar och på ett kostnadseffektivt sätt verkställer du objektplanens mål samt bereder och avrapporterar inför styrgruppsbeslut.
Som verksamhetsnära objektledare agerar du på en taktisk och operativ plan samt arbetar tätt tillsammans med objektledare IT och digitaliseringsledare. I det vardagliga arbetet så har du nära kontakt med gruppen av objektspecialister och leder aktivt arbetet mot uppsatta mål.

I objektledarrollen kommer du att leda arbetet med att vidmakthålla och utveckla de IT-stöd som idag finns inom området Digitalt Lärande. Bland annat rör det sig om lärplattformar, elevadministrativa system som schemaläggning och elevregister men även pedagogiska datorer. Fokus ligger på den verksamhetsnära leveransen, hur man använder IT-stöden, snarare än den tekniska leveransen. Örebro kommuns systemförvaltningsmodell baseras på valda delar av modellen pm3.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• ta ett helhetsansvar för samordning av verksamhetens behov av IT-stöd och för att det stöd som finns är användbart, aktuellt och relevant samt att lagar och interna riktlinjer följs
• ta fram objektplan utifrån framkomna behov och övergripande strategier
• ansvara över leverantörskontakter med beställare, leveransgodkännare och avtalshanterare
• leda olika slags möten och arbetsgrupper
• skapa effektiva team och arbetssätt
• prioritera och koordinera planerade aktiviteter/uppdrag och starta vid behov nya
• följa upp kostnader och rapportera utfall
• status- och avvikelserapportera
• genomföra informationssäkerhetsrelaterade åtgärder så som klassning av system mm
• genomföra och delta i uppdrag, utredningar, analyser och upphandlingar
• omvärldsbevakning

Kompetenskrav

• relevant högskoleexamen eller motsvarande kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av att driva, koordinera, implementera och följa upp leveranser av IT-stöd
• erfarenhet av planering, styrning och ledning
• erfarenhet av kravarbete och behovsanalys i verksamhet
• goda IT-kunskaper samt ett stort intresse av att förbättra hur IT-stöd kan användas
• god dokumentationsförmåga
• goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Vi söker dig som är en kommunikativ, lyhörd och en prestigelös person med förmåga att skapa goda relationer. Du kan självständigt driva övergripande frågor och via ditt resultatorienterade och uthålliga förhållningssätt når du fokuserat uppsatta mål. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Övrigt meriterande

• erfarenhet av pm3 som systemförvaltningsmodell
• erfarenhet av att arbeta med budget
• erfarenhet upphandling och avtalsuppföljning
• erfarenhet av att arbeta inom kommun eller annan offentlig verksamhet

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Digitaliseringsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt digitaliseringsstöd till alla nämnder och verksamheter. Förvaltningen består av ca 700 medarbetare som arbetar i gränsöverskridande processer där du som objektledare har ett nära samarbete med engagerade medarbetare inom andra kompetensområden där ni tillsammans arbetar för bästa samleverans. 

Övrig information
Läs mer om hur det är att arbeta som chef i Örebro kommun på orebro.se/jobb!

Ansökan
Sista ansökningsdag är 17 maj.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 april 2021
  • Ansök senast: 17 maj 2021

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


IT-samordnare

25 november 2024

Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024

Informationssäkerhetssamordnare

20 november 2024